نقدشوندگی سبد سرمایه گذاری

نقدشوندگی چیست؟

نقدشوندگی به این معنا است که با چه سرعتی می‌توان یک دارایی یا سهام را به قیمت واقعی و بدون کاهش ارزش در بازار مورد نظر فروخت. هرقدر میزان معاملات یک سهم در بازار بیشتر باشد و خریداران و فروشندگان بیشتری آن سهم را معامله کنند، نقدشوندگی آن بیشتر است. به‌عبارت‌دیگر اگر بتوان یک دارایی را با سرعت بالایی و بدون افت ارزش به وجه نقد تبدیل کرد، نقد شوندگی آن دارایی و قابلیت عرضه و فروش آن در بازار (marketability) بیشتر است.

پول نقد به‌عنوان استاندارد نقدشوندگی در نظر گرفته می‌شود زیرا می‌تواند به‌سرعت و به‌راحتی به دارایی های دیگر تبدیل شود.

نقدشوندگی در بازار

بازار سهام با توجه به گردش مالی موجود در خود یکی از بهترین بازارها برای توجه به ضمانت نقدشوندگی است. در این راستا بازارهای همچون ملک، خودرو و زمین و در مواقعی حتی بازار طلا نیز از حیث توجه به نقدشوندگی در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. البته این نکته حائز اهمیت است که عملکرد یک سرمایه گذار یا مدیر دارایی و سبدگردان به عنوان تصمیم گیر در مدیریت سبد سهام نقش بسیار بسزایی دارد. نقدشوندگی یکی از اصلی‌ترین عوامل در بررسی عملکرد یک مدیر دارایی نیز می‌تواند باشد.

نقدشوندگی سبد سرمایه گذاری

سبدگردانی اختصاصی

نقدشوندگی در سبد سرمایه گذاری

سبدهای سرمایه گذاری به عنوان یکی از خدمات مبتنی بر بازار سرمایه که با بالاترین درصد نفوذ از تمامی ظرفیت های بازار سرمایه استفاده می‌کنند یکی از جدی‌ترین ماموریت‌های خود را حفظ ضمانت نقدشوندگی سبد دارایی‌ها می‌دانند. فراتر از آن نقدشوندگی یکی از شاخص‌های اساس برای سنجش میزان موفقیت و کیفیت عملکرد یک شرکت مدیریت دارایی نیز می‌تواند باشد. در همین راستا سبدگردان داناک توجه به این مهم را همواره مورد نظر داشته تا با ضمانت نقدشوندگی بالا رضایت همراهان خود را حفظ کند.

عوامل مؤثر بر نقدشوندگی سهام

به طور کلی عوامل و موارد متعددی بر نقدشوندگی سهام تاثیرگذار خواهند بود که مهم ترین موارد آن عبارتند از:

حجم معاملات بالا

حجم معاملات با نقدشوندگی سهام رابطه مستقیم دارد. کارایی و نقدشوندگی بازار سهام ارتباط مستقی با حجم معاملات و میزان عرضه و تقاضای آن سهم خواهد داشت.

حجم مبنا

حجم مبنا بر تاثیر‌گذاری قیمت اثر عکس دارد. هرچه حجم مبنا افزایش یابد، نوسان قیمت کمتر خواهد شد و کاهش نقدشوندگی را به همراه خواهد داشت.

درصد شناوری بالای سهام

هرچه درصد شناوری سهام بیشتر باشد، نقدشوندگی سهم نیز بالا می‌رود. اگر درصد شناوری پایین باشد، تمایل برای سرمایه گذاری و بالطبع نقدشوندگی نیز کاهش خواهد یافت.

ارزش معاملات

ارزش معاملات به معنای میزان عرضه و تقاضای سهم بوده و از سوی دیگر با افزایش تقاضای یک سهم و ورود پول به آن ارزش معاملات افزایش پیدا خواهد کرد که برای نقدشوندگی نشانه خوبی است.

گزارش اطلاعات با ارزش

بالا بودن کيفيت اطلاعات افشاءشده مي تواند تاثير بسزايي در افزايش مطلوبيت سهام شرکت‌ها و افزايش حجم معاملات آنها داشته باشد که تاثيري مثبت بر حجم معاملات خواهد داشت و بر ارزش معاملات انجام شده نیز تاثير مثبت و معناداري خواهد داشت که در مجموع با افزایش نقدشوندگی سهام رابطه معنادار و مثبتی دارد.

عوامل داخلی شرکت

پارامترها و عوامل موثر در داخل شرکت همچون گزارش های حسابرسی یا وضعیت تولید نیز مواردی هستند که می‌توانند تاثیر مثبتی بر نقدشوندگی سهم داشته باشند.

نقد شوندگی

نقدشوندگی سبد سرمایه گذاری

سخن پایانی

به‌طورکلی سهام و اوراق قرضه نقدشونده محسوب می‌شوند، با این‌ حال، برخی از آن‌ها نسبت به سایر سهام نقدشونده‌تر می‌باشند. بنابراین نقدینگی در سهام مهم است، زیرا تعیین می‌کند که چقدر سریع می‌توانید در معامله یک سهم وارد شوید یا از آن خارج شوید. از طرفی عملکرد مدیران دارایی سهام نیز در توجه به ضمانت نقدشوندگی و تغییر سهم و صنعت مورد نظر یکی از اساسی‌ترین عوامل مورد بررسی در موفقیت یک مدیر دارایی نیز است. سبدگردان داناک به عنوان یک مدیر دارایی متخصص توجه به ضمانت نقدشوندگی را در کنار توجه به ریسک مورد نظر به طور مشخص مورد توجه قرار داده و در این زمینه رضایت همراهان خود را بدست آورده است.