واژه سرمایه گذاری شامل دامنه وسیعی از فعالیت‌ها می‌شود و می‌تواند شامل سرمایه‌گذاری‌های مختلفی مانند اوراق قرضه، سپرده صندوق‌های مشترک، سرمایه گذاری یا سهام عادی باشد؛ هرچند برخی افراد سرمایه‌گذاری خود را به‌صورت حرفه‌ای مانند سرمایه‌گذاری در طلا، اشیا قیمتی، سهام و ... انجام می‌دهند. سرمایه‌گذاری درجات مختلفی از ریسک پذیری دارد و هر شخص با توجه به شرایط خود می‌تواند سرمایه گذاری خود را انجام دهد.

سرمایه گذاری چیست؟

تعریف سرمایه‌گذاری به این صورت است که تخصیص منابع مالی به یک یا چند دارایی مختلف برای به‌دست آوردن منابع با ارزش‌تر در آینده می‌باشد. سرمایه گذاری به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌گیرد و انواع آن شامل خرید و فروش سهام شرکت‌ها، اوراق درآمد ثابت، مسکن، خودرو، زمین، ارز خارجی، طلا و ... می‌باشد. البته باید توجه کرد که به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری با هدف به دست آوردن سود بیشتر در آینده انجام می‌شود، سطح خاصی از ریسک را به همراه دارد. به بیان دیگر اگر یک سرمایه گذاری درست انجام نشود به جای به دست آوردن سود، ارزش سرمایه دچار کاهش می‌شود بنابراین اگر می‌خواهید در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنید، لازم است که با قواعد و ویژگی‌های هر کدام از بازارها آشنایی پیدا کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتری در این مورد بیان کنیم.

تفاوت سرمایه با سرمایه‌گذاری چیست؟

هر نوع دارایی که به شکل نقدی مثل پول، موجودی حساب بانکی، ارز بین المللی مثل دلار و دارایی‌های غیر نقدی مثل ماشین آلات، طلا، زمین، ملک و ... سرمایه نام دارند. البته معنی دقیق سرمایه با توجه به جایی که کلمه سرمایه در آن به کار برده شده است متفاوت می‌باشد اما معمولا کلیه منابع مالی و پولی و منابعی که قابلیت تبدیل به پول را داشته باشند سرمایه نام دارند. سرمایه گذاری نیز به معنی استفاده درست و بهینه از سرمایه به‌طوری‌که باعث افزایش سرمایه شود، می‌باشد.

چرا باید سرمایه گذاری کنیم؟

همه ما در حال تلاش و کوشش می‌باشیم که بتوانیم به اهداف خود در طول زندگی برسیم تا به رفاه بیشتری دست پیدا کنیم. برای مثال ممکن است بخواهیم برای خرید خانه یا ماشین اقدام کنیم یا بخواهیم مبلغی را برای تامین آینده تحصیلی و شغلی فرزندان خود سرمایه‌گذاری کنیم. برای رسیدن به این اهداف، نخستین و مهم‌ترین گام داشتن یک منبع درآمد است که بتواند سرمایه مورد نیاز را به ما بدهد. اما تنها با داشتن سرمایه و بدون داشتن یک برنامه درست و هدفمند نمی‌توان به این اهداف مالی دست پیدا کرد. بنابراین اگر یک برنامه هدفمند داشته باشید می‌توانید از سرمایه‌گذاری خود سود لازم را ببرید. همچنین یکی دیگر از دلایلی که ضرورت سرمایه‌گذاری را برای ما مشخص می‌کند این است که ارزش پول روز به روز در حال افت می‌باشد. برای مثال با پولی که چند سال قبل می‌توانستیم یک سکه خریداری کنیم امروز نمی‌توانیم آن سکه را با همان پول خریداری نماییم، بنابراین با کمک سرمایه گذاری با روش‌های مختلف می‌توان ارزش پول خود را بالا برد.

سرمایه گذاری چه مزایایی دارد؟

دست یافتن به اهداف مالی

تمامی افراد در جامعه به فکر این هستند که با سرمایه‌ای که در دست دارند، به اهداف بلند بالای خود برسند. اما گاهی اوقات این سرمایه ممکن است برای اهدافی مانند خرید خانه، ویلا، لوازم منزل، وسیله نقلیه و ... کم باشد. اگر سرمایه‌گذاری صحیح و هدفمندی داشته باشید، می‌توانید با مدیریت بخش مازاد درآمد خود سرمایه لازم برای رسیدن به این اهداف را به‌دست آورید.

در امان ماندن از تورم

اگر سرمایه‌گذاری درستی داشته باشید هم از شرایط تورمی در امان می‌مانید و هم می‌توانید سرمایه خود را افزایش دهید.

نداشتن دغدغه مالی در دوران بازنشستگی

همانطور که می‌دانید یکی از بخش‌های مهم زندگی دوران بازنشستگی می‌باشد. برای این دوران لازم است که از همان سنین جوانی برنامه‌ریزی داشته باشید، زیرا در این بخش از عمر ما توانایی کار کردن نداریم و احتمالا درآمد خوبی نیز نخواهیم داشت. بنابراین سرمایه‌گذاری بخشی از پول خود در جوانی می‌تواند دغدغه مالی در دوران بازنشستگی و کهولت سن را از بین ببرد.

انواع سرمایه گذاری از نظر زمانی

انواع سرمایه‌گذاری از نظر زمانی سه دسته مختلف دارد:

سرمایه‌گذاری کوتاه مدت

هدف سرمایه گذاری کوتاه مدت، به دست آوردن سود در مدت زمانی بسیار کوتاه می‌باشد. برای انجام این نوع سرمایه‌گذاری نیاز است که بازار را بهتر بشناسید، زیرا ریسک بالاتری برای سرمایه‌تان وجود دارد. برخی از انواع این نوع سرمایه گذاری خرید و فروش خودرو، ملک یا سهام در یک بازه زمانی کوتاه می‌باشد.

سرمایه‌گذاری میان مدت

این نوع سرمایه گذاری برای یک بازه زمانی چند ماهه تا ۲ ساله می‌باشد. ریسک این نوع سرمایه گذاری نسبت به سرمایه‌گذاری کوتاه مدت کمتر بوده و برای انجام آن شناخت نسبی از بازار هدف کافی است‌. برخی از انواع این نوع سرمایه گذاری شامل خرید سهام برای چند ماه و سپرده‌های بانکی می‌باشند.

سرمایه‌گذاری بلند مدت

بازدهی این نوع سرمایه‌گذاری در بلند مدت اتفاق می‌افتد. اگر می‌خواهید این نوع سرمایه‌گذاری را انجام دهید لازم است که صبر داشته باشید تا بتوانید نوسانات بازار را در طول زمان نادیده بگیرید. در سرمایه‌گذاری بلند مدت انتخاب بازار مناسب بسیار مهم است، زیرا بازدهی بازارها در یک زمان طولانی مدت با یکدیگر تفاوت دارد.

انواع روش‌های سرمایه گذاری

به طور کلی روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

بورس

یکی از انواع روش‌های پرطرفدار سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، سرمایه‌گذاری در بورس است. این بازار معمولا بازدهی بالایی دارد و به رشد اقتصادی کشور نیز کمک فراوانی می‌کند. از مزایای این نوع سرمایه گذاری می‌توان به نقد شوندگی مناسب، سرمایه گذاری با پول کم، امکان مدیریت ریسک و سرمایه‌گذاری غیر حضوری اشاره کرد.

زمین و مسکن

برای سرمایه گذاری در زمین و مسکن نیاز به سرمایه چند میلیاردی خواهید داشت. اگر بخواهید ماهیانه بخشی از درآمد خود را در این بازار سرمایه گذاری کنید، باید درآمد بسیار بالایی داشته باشید به همین دلیل افراد معمولا ابتدا برای سرمایه‌گذاری کم پول خود را در بازارهای بورس، طلا و ... سرمایه‌گذاری می‌کنند و بعد از گذشت چند سال سرمایه خود را از این بازارها خارج کرده و در زمین و مسکن سرمایه گذاری می‌کنند. در مورد سرمایه‌گذاری زمین و مسکن باید بدانید که قابلیت نقد شوندگی پایینی دارد و برای خرید و فروش آن بازار شفافی وجود ندارد، بنابراین اگر تصمیم به فروش دارایی خود بگیرید ممکن است چندین ماه طول بکشد.

طلا

سرمایه‌گذاری در طلا برخلاف مسکن، مبالغ کمتری نیاز دارد. از جمله مواردی که در این نوع سرمایه‌گذاری باید مورد توجه قرار گیرد ریسک نگهداری آن در یک محل امن، اصل یا تقلبی بودن طلا، وابستگی به قیمت جهانی و ... می‌باشد.

ارزهای خارجی

ارز نیز یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است، اما پر ریسک و پر نوسان می‌باشد. بر روی این نوع سرمایه گذاری عوامل مختلفی مثل روابط اقتصادی، روابط خارجی، سیاست‌های دولتی و سیاست‌های کلی بانک مرکزی تاثیرگذار هستند. از طرف دیگر ممکن است شرایط خاصی برای خرید و فروش ارزهای خارجی مانند دلار به وجود بیاید و حتی نگهداری مقدار زیادی از این نوع ارزها خلاف محسوب شود.

خودرو

در کشور ما برخلاف کشورهای توسعه یافته، خودرو یک کالای سرمایه‌ای می‌باشد. با این وجود برخی از عوامل مانند محدودیت خرید به قیمت مناسب از کارخانه، هزینه بیمه، هزینه‌های تعمیرات و نگهداری، نقد شوندگی کمتر نسبت به طلا و سکه باعث شده است که افراد زیادی در این بازار سرمایه‌گذاری انجام ندهند.

سپرده بانکی

افراد زیادی هستند که برای سرمایه‌گذاری از سپرده بانکی و دریافت سود آن استفاده می‌کنند. تجارب گذشته نشان داده است که سود بانکی نسبت به تورم بسیار کمتر می‌باشد، یعنی سپرده بانکی قدرت زیادی برای حفظ ارزش پول ندارد.

کدام سرمایه گذاری برای من بهتر است؟

به دلیل اینکه هر فرد شرایط و ویژگی‌های شخصیتی خود را دارد، نمی‌توان یک روش سرمایه‌گذاری را برای تمامی افراد پیشنهاد کرد. بنابراین هر فرد با توجه به افق سرمایه‌گذاری و سطح ریسک پذیری خود و ریسک‌های بازارهای مختلف می‌تواند بهترین روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کند. مهم‌ترین موردی که برای انتخاب روش سرمایه گذاری باید در نظر گرفت میزان بازدهی هر یک از روش‌ها می‌باشد. طبق آمار به دست آمده، سرمایه گذاری در بورس بهترین عملکرد را دارد بعد از آن نیز سرمایه‌گذاری در بازار طلا و دلار است.

جمع بندی

در این مقاله توضیح دادیم که سرمایه گذاری چیست و چه روش‌هایی دارد. اکنون می‌دانیم که سرمایه گذاری نیاز به آگاهی در مورد روش‌های آن دارد. سرمایه‌گذاری اصولی بیشترین سود را برای ما به همراه دارد، به یاد داشته باشید که هیچ‌گاه برای سرمایه گذاری دیر نیست و همیشه فرصت‌های مناسبی وجود دارد. بهتر است دانش خود را در مورد انواع بازار سرمایه گذاری بالا ببرید و در این مورد با حضور در انواع بازارها کسب تجربه کنید. اما نظر شما در مورد سرمایه‌گذاری چیست و بهترین روش آن کدام است؟ اگر در این مورد نظری دارید آن را با ما در میان بگذارید.