صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق درآمد ثابت چیست؟

کسب درآمد ماهانه با صندوق درآمد ثابت داناک

اگر به دنبال یک سرمایه‌گذاری با ریسک پایین در بازارهای مالی هستید، صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق درآمد ثابت بهترین پیشنهاد برای شما است. این سرمایه‌گذاری از نوع غیرمستقیم است و زمینه را برای کسب سود کم ریسک برای طیف متنوعی از سرمایه‏‌گذاران فراهم می‌کند. ترکیب دارایی‌ها در این صندوق‌ها به گونه‌ای است که با کاهش ریسک، سودی قابل پیش‏بینی و مطمئن ارائه می‌کند. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه عملکرد این صندوق و تمام آنچه که باید درباره این ابزار سرمایه‌گذاری بدانید، آشنا کنیم.

صندوق سرمایه‌‏گذاری در اوراق درآمد ثابت چگونه کار می‏کند؟

صندوق سرمایه‏ گذاری در اوراق درآمد ثابت، به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری کم ریسک، در دارایی‌های مالی با ریسک پایین سرمایه‌گذاری می‌کند. انواع این دارایی‏های مالی عبارتند از اوراق مشارکت دولتی، اوراق مشارکت شرکتی و سپرده‌های بانکی. این نوع از صندوق‌ها، برای طیف مختلفی از اشخاص حقیقی و حقوقی با سطوح مختلف دانش سرمایه‏‌گذاری مناسب است. همچنین افراد با سطوح مختلف ریسک پذیری نیز از این ابزار سرمایه‏‌گذاری استفاده می‏کنند چرا که یکی از مهمترین تصمیمات هر سرمایه‏ گذار با هر سطحی از ریسک ‏پذیری، متنوع‏ سازی سبد سرمایه‏ گذاری و مدیریت سطح ریسک آن است.

صندوق درآمد ثابت، یک ابزار سرمایه‏ گذاری غیرمستقیم است که یک سبد سرمایه‌گذاری با ترکیب متنوعی از دارایی‏ها(خصوصاً دارایی‏های کم ریسک) در دسترس سرمایه‌گذاران قرار می ‏دهد. هر کدام از دارایی‏های این سبد، ویژگی‌های خاص خود را دارند و بخش قابل توجهی از آن از نوع کم ریسک و دارای جریان درآمدی ثابت و پایدار است.

ریسک و بازده صندوق درآمد ثابت‌

زمانی که در صندوق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنید، راهکاری ساده و با کمترین ریسک انتخاب کرده‏ اید. بخش عمده‌ای از سرمایه شما به شکل غیرمستقیم در گواهی‌های سپرده بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق با کمترین ریسک و قابل معامله در بازار اختصاص می‌یابد. بنابراین می‌توان این صندوق را یک ابزار سرمایه‌گذاری با کمترین ریسک دانست.

نکته حائز اهمیت این است که بازده صندوق درآمد ثابت می‏تواند از بازده بخش درآمد ثابت سبد سرمایه‏ گذاری صندوق بیشتر باشد. چرا که در شرایط مساعد درصد کمی از سبد سرمایه‏ گذاری این نوع صندوق به سهام شرکت‏های پذیرفته شده در بورس و فرابورس تخصیص داده می‎‏شود که می‏تواند بازده بالاتری نسبت به بخش کم ریسک سبد صندوق ایجاد نماید. بنابراین می‌توانید این روش را به عنوان جایگزینی برای سپرده‏ گذاری در بانک در نظر بگیرید.

ریسک و بازده صندوق درآمد ثابت‌

سرمایه‏ گذاری در این صندوق‏ها از نقدشونده‏ ترین ابزارهای سرمایه‏ گذاری در بازار سرمایه است. چرا که یکی از ارکان مهم این نوع صندوق‏ها رکن بازارگردان است. وظیفه بازارگردان این است که در هر لحظه که سرمایه ‏گذار قصد فروش واحدهای خود در صندوق را داشته باشد، به قیمت منصفانه اقدام به خرید این واحدها نماید. در واقع بازارگردان علاوه بر وظیفه نقدشونده بودن صندوق یک وظیفه ضمنی دیگر بر عهده دارد. اینکه در قیمتی اقدام به خرید واحدهای فروشندگان نماید که بازدهی پیش‏بینی شده صندوق محقق شود.

آیا سرمایه‌گذاری در صندوق های درآمد ثابت در این روزها مفید است؟

با توجه به نوسانات بسیاری که در سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری و بازارهای مالی دیده می‌شود، سرمایه‏ گذاران ممکن است با ضررهای سنگینی مواجه شوند. لذا کسانی که به دنبال سودی پایدار و معقول هستند، و یا افرادی که به دنبال پوشش ریسک کاهش ارزش بخشی از سبد سرمایه ‏گذاری خود هستند، می‏توانند تمام و یا بخشی از سبد سرمایه‏ گذاری خود را به صندوق‏های درآمد ثابت اختصاص دهند. در این صورت، شما 80 درصد از سرمایه خود را در اوراق بهادار کم‌ریسک سرمایه‌گذاری می‌کنید و به روش‌های کم‌خطر برای رسیدن به سود دست می‏ یابید. در ادامه، با بررسی ترکیب دارایی‏های انواع مختلف صندوق‌های با درآمد ثابت، به شما در انتخاب بهترین صندوق کمک خواهیم کرد.

انواع صندوق های با درآمد ثابت از لحاظ ترکیب دارایی

صندوق درآمد ثابت از لحاظ ترکیب دارایی‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه به معرفی هر یک از این صندوق‌ها می‌پردازیم:

صندوق سرمایه ‏گذاری در اوراق با درآمد ثابت عادی

ترکیب دارایی‌ها در صندوق با درآمد ثابت عادی به صورت زیر است:

  • حداقل ۸۰ درصد در اوراق درآمد ثابت، گواهی‌های سپرده بانکی و سپرده بانکی
  • حداکثر ۱۰ درصد در سهام و حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام شرکت‏های پذیرفته شده در بورس تهران و بازارهای اول و دوم فرابورس ایران و همچنین سپرده‏های کالایی پذیرفته شده در یکی از بورس‏ها
  • حداکثر ۱۰ درصد در واحدهای سرمایه ‏گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت – نوع دوم

ریسک صندوق‌های نوع دوم از صندوق‌های عادی کمتر است زیرا ترکیب دارایی‌های آن به شرح زیر است:

  • حداقل ۹۰ درصد در اوراق با درآمد ثابت، گواهی‏ های سپرده بانکی و سپرده بانکی
  • حداکثر ۵ درصد در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام شرکت‏های پذیرفته شده در بورس تهران و بازارهای اول و دوم فرابورس ایران و همچنین سپرده‏ های کالایی پذیرفته شده در یکی از بورس‏ها.
  • حداکثر ۵ درصد در واحدهای سرمایه‏ گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری

تقسیم سود در صندوق‌های با درآمد ثابت

تقسیم سود در صندوق‌های درآمد ثابت به دو صورت انجام می‌شود. معمولاً روش تقسیم سود در زمان خرید آن مشخص می‌شود. به طور کلی شما به دو شکل می‌توانید درآمد حاصل از سود این صندوق‌ها را دریافت کنید:

  • در صورتی که صندوق متعهد شود در بازه‌های زمانی از پیش تعیین شده سود روزشمار را به سرمایه‌گذار پرداخت کند، شما سود خود را به صورت نقدی دریافت خواهید کرد.
  • برخی از صندوق‌ها سود حاصل از صندوق درآمد ثابت را به اصل سرمایه و سود روزهای قبل اضافه می‌کنند. در نتیجه شما سود را به صورت نقدی دریافت نخواهید کرد اما در هنگام فروش سهام آن را به قیمت بالاتری می‌فروشید.

دقت داشته باشید که صندوق‌های درآمد ثابت در شرکت های سرمایه گذاری بزرگ هم کاربرد دارد؛ چراکه این شرکت ها از این صندوق برای کنترل ریسک استفاده میکنند.

یک صندوق درامد ثابت چه ویژگی باید داشته باشد؟

همان‌طور که تاکنون به آن اشاره کرده‌ایم دو ویژگی بارز صندوق درآمد ثابت ریسک پایین  و سود بالاتر از سپرده بانکی است. علاوه بر این دو مورد،ویژگی‌های بسیار زیادی باعث شده است تا افراد مختلف این نوع سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند. برخی از ویژگی‌های بسیار مهم در صندوق درآمد ثابت به شرح زیر هستند:

  • نقدشوندگی: شما به راحتی می‌توانید دارای خود در این صندوق را به وجه نقد تبدیل کنید.
  • سود مطمئن: سود شما در این صندوق‌ها تا حد زیادی تضمین شده است. در نتیجه در نوسانات بازار متضرر نخواهید شد.
  • سود روزشمار: با سرمایه‏ گذاری در صندوق درآمد ثابت از سود روزشمار بهره ‏مند خواهید شد.

سوالات متداول

  • در صندوق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنیم یا بانک‌ها؟

در صندوق با درآمد ثابت به راحتی می‌توانید از سود روزشمار بهره‌مند شوید. به طور کلی سود این صندوق‌ها از سپرده‌های بانکی بیشتر است.

  • دلیل اصلی ریسک پایین در صندوق با درآمد ثابت چیست؟

از آنجایی که سهم بسیار زیادی از دارایی‌های صندوق‌های درآمد ثابت به خرید اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی اختصاص داده می‌شود، ریسک بسیار پایینی دارد.