شاید با شنیدن نام سرمایه‌گذاری به یاد سرمایه‌های بزرگ و افراد ثروتمند بیفتید، اما این روزها با پیشرفت تکنولوژی تمامی افراد حتی با سرمایه‌های کم نیز می‌توانند در طرح‌های سرمایه‌گذاری شرکت کنند. برخلاف تصوری  که اکثر افراد دارند، سرمایه گذاری همیشه نیاز به پول زیاد ندارد زیرا راه‌های زیادی برای سرمایه‌های کوچک وجود دارد که به دلیل ناآگاهی  به آن‌ها توجه نمی‌شود. مهم نیست که پولتان چقدر باشد تنها باید دانش سرمایه‌گذاری و صبر کافی داشته باشید، آن‌گاه خواهید دید سرمایه گذاری با پول کم نیز سودآور است. به همین دلیل باید راه‌های سرمایه گذاری کوچک را بلد باشید تا بتوانید از سرمایه‌های کوچک خود محافظت کنید و آن‌ها را افزایش دهید. اگر می‌خواهید از بهترین سرمایه گذاری با پول کم آگاهی پیدا کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

تعریف سرمایه گذاری

  • سرمایه‌گذاری به معنی خرید یک دارایی و یا هر چیز دیگری برای افزایش ارزش آن و یا ایجاد یک درآمد در آینده می‌باشد.
  • سرمایه گذاری در علم اقتصاد به معنی خرید یک کالا در زمان حال حاضر که از آن استفاده‌ای نمی‌شود، اما در آینده به آن نیاز می‌باشد و سودآور خواهد بود.
  • در علم مالی نیز سرمایه‌گذاری به معنی این است که سرمایه‌گذار یک دارایی مالی مانند سهام را خریداری می‌کند و سود دهی آن را پیش بینی می‌نماید و درمی‌یابد که می‌تواند با فروش آن به سود خوبی برسد.

ارکان مهم سرمایه گذاری

دلایل هر شخص برای سرمایه گذاری متفاوت است. فرقی ندارد که بخواهید سرمایه گذاری با مبلغ بالایی انجام دهید یا سرمایه گذاری با پول کم، ابتدا باید شرایط و اهداف خود در سرمایه گذاری آگاهی کامل داشته باشید تا بتوانید در مسیر درست گام بردارید. برخی از این شرایط شامل موارد زیر می‌باشند: میزان ریسک پذیری: بازدهی یک سرمایه گذاری با شدت ریسک آن دارای رابطه‌ مستقیم است. باید میزان ریسک پذیری بر روی دارایی خود را مشخص کنید. با توجه به این مسئله می‌توانید بازار سرمایه گذاری مناسب خود را انتخاب کنید. هدف سرمایه گذاری: هدف شما از سرمایه گذاری با پول کم دارای اهمیت فراوانی می‌باشد. مثلا فردی ممکن است بخواهد از سرمایه‌گذاری سود بیشتری به دست آورد و فرد دیگر برای حفظ ارزش پول خود سرمایه‌گذاری کند و یا فرد دیگری برای تامین رفاه کودکان خود در آینده این کار را انجام دهد، بنابراین اهداف سرمایه‌گذاری هر فرد با یکدیگر متفاوت هستند که شما نیز باید آن را مشخص کنید. عوامل مالی:  قبل از سرمایه گذاری باید شرایط مالی خود مانند میزان درآمد، مخارج روزمره، بدهی‌های مالی و… را در نظر بگیرید. اگر تمامی دارایی خود را بدون اینکه موارد بالا را در نظر بگیرید در تامین مخارج روزمره خود به مشکل خواهید خورد. میزان نقدشوندگی: نقدشوندگی به این معنی است که سرمایه خود را با چه سرعت و چه قیمتی به پول نقد تبدیل می‌کنید. اینکه میزان نقدشوندگی چقدر است به حوزه‌ای که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید بستگی دارد، زیرا ممکن است به دلایل مختلفی مانند بیماری، تصادف و…  به پول نقد احتیاج داشته باشید که لازم باشد پول خود را به سرعت نقد کنید.

گزینه‌های مختلف سرمایه گذاری با پول کم

در این بخش از مقاله سعی داریم بازارهایی را مورد بررسی قرار دهیم که برای سرمایه‌گذاری در آن توجیهی وجود داشته باشد و بازدهی قابل توجه این بازارها در سال‌های اخیر امکان سرمایه گذاری با پول کم را برای افراد مختلف با سطح نقدینگی کم نیز فراهم کرده‌اند. در ادامه به بهترین سرمایه گذاری با پول کم می‌پردازیم:

صندوق های سرمایه گذاری

یکی از جدیدترین روش‌های سرمایه گذاری با پول کم در بازارهای مالی، صندوق های سرمایه گذاری می‌باشند. در این نوع سرمایه گذاری، افرادی که دانش و زمان کافی برای فعالیت در بورس را ندارند می‌توانند واحدهای این صندوق‌ها را خریداری کنند تا بتوانند از سوددهی بازار سرمایه بهره‌مند شوند. عملکرد  صندوق های سرمایه گذاری به این صورت است که سرمایه افراد مختلف را جمع‌آوری می‌کنند و با استفاده از تیم‌های مدیریتی متخصص و افراد حرفه‌ای در زمینه تحلیل بازارهای مالی اقدام به سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلفی مانند سهام، اوراق و یا سپرده بانکی می‌کنند. برای اینکه بتوانید بهترین صندوق سرمایه گذاری را انتخاب کنید، ابتدا باید با انواع صندوق های سرمایه گذاری آشنایی پیدا کنید. از رایج‌ترین صندوق‌های سرمایه گذاری شامل صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت، صندوق‌ سرمایه ‌گذاری در سهام، صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختلط و صندوق‌ سرمایه‌گذاری کالایی می‌باشد که در ادامه توضیحاتی را درمورد هر یک بیان می‌کنیم.

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

این صندوق‌ها یکی از انواع  روش‌های سرمایه گذاری با پول کم و بدون ریسک هستند. صندوق درآمد ثابت به سرمایه‌گذاران سود روزشمار می‌دهد. این صندوق‌ها دارای سقف مشخصی برای خرید سهام و ابزارهای بدون ریسک مانند حساب‌های پس انداز بانکی، اوراق مشارکت، اوراق خزانه و... هستند و با خرید ابزارهای بدون ریسک به خریداران سود روزشمار می‌دهند. صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت بهترین صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه می‌باشد که مناسب افرادی است که تحمل هیچ نوع ریسکی را ندارند و می‌خواهند سود روزشمار دریافت کنند. برای مقایسه این نوع از صندوق‌ها از این لینک استفاده کنید.

صندوق سرمایه گذاری سهامی

سرمایه‌گذاری با پول کم در این نوع صندوق‌ها ریسک بیشتری دارد. عملکرد این صندوق‌ها اینگونه است که دارایی خود را در سهام سرمایه گذاری می‌کنند. این نوع صندوق برای افرادی مناسب است که به سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام علاقه دارند اما  برای خرید و فروش در بورس زمان و دانش لازم را ندارند. یکی از ابزارهای جدید که به بازار سرمایه وارد شده است و نوعی صندوق سهامی است، به خریداران این امکان را می‌دهد که مبلغی بیشتر از سرمایه خود را سرمایه گذاری کنند، یعنی امکان استفاده از اهرم را به سرمایه گذاران می‌دهد و صندوق اهرمی نامیده شده است.

سرمایه گذایری با پول کم در صندوق کالایی

عملکرد این نوع صندوق‌ها به این صورت است که دارایی خود را در برخی کالاهای مشخص مانند طلا یا زعفران سرمایه گذاری می‌کنند. صندوق سرمایه گذاری طلا دارایی‌های سرمایه‌گذاران را در سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه گذاری می‌کند. افرادی که می‌خواهند سکه طلا خریداری کنند اما به دلیل قیمت بالای آن نمی‌توانند آن را خریداری کنند، می‌توانند با خرید این واحدهای صندوق طلا از سود خرید سکه بهره‌مند شوند. همچنین زعفران نیز که به طلای سرخ معروف است یکی از کالاهایی است که افراد در صندوق‌های زعفران می‌توانند در سود حاصل از خرید آن شریک شوند و مناسب افرادی است که دارای سرمایه کافی برای خرید این کالا نیستند.

سرمایه گذاری با پول کم در طلا

یکی از گزینه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری در کشور ما خرید طلا می‌باشد. از آنجا که قیمت سکه تمام و یا نیم در کشور افزایش پیدا کرده است، افراد زیادی قادر به توانایی خرید آن نیستند. صندوق‌های طلا یک راه جدید برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا با پول کم باز کرده‌اند و برای افرادی که علاقمند به سرمایه‌گذاری با پول کم در این بازار هستند مناسب است.

سرمایه گذاری با پول کم در بانک

عملکرد بانک‌ها به این صورت است که پول افراد را جمع آوری کرده و به آن‌ها سود می‌دهد. نکته جالب توجه و مثبت سرمایه‌گذاری در بانک این است که افراد بدون هیچ ریسکی می‌توانند پول خود را در بانک سرمایه‌گذاری کنند که یکی از روش‌های سرمایه گذاری با پول کم می‌باشد، اما سودی که این نوع سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران خود می‌دهد در مقایسه با رشد تورم  خیلی به صرفه نیست.

سرمایه‌گذاری با پول کم در ارز

یکی دیگر از روش‌های سرمایه گذاری با پول کم خرید دلار و یورو می‌باشد که افراد حتی با پول کم نیز می‌توانند این کار را انجام دهند، اما باید توجه کنید که با توجه به نوسانات ارزی در سال‌های اخیر ممکن است ریسک بالایی داشته باشد.  

بهترین روش سرمایه گذاری با پول کم چیست؟

برای اینکه بتوانیم بهترین روش سرمایه گذاری با پول کم را معرفی کنیم لازم است که بازارهای مختلف مالی در سال گذشته را بررسی کنیم تا بتوانیم پرسودترین روش‌ها را انتخاب نماییم. در کل طبق آمار نشان داده شده از سال گذشته می‌توان دریافت که بازار سکه و طلا دارای بیشترین سود بوده است و رتبه دوم نیز مربوط به بازار خودرو و رتبه سوم نیز متعلق به بازار ارز بوده است‌. اما همانطور که گفتیم خرید طلا، خودرو و ارز نیاز به سرمایه زیادی دارد. همچنین نگهداری از هر کدام از این کالاها نیز سختی‌های خود را به همراه دارد. از دیگر بازارهای بسیار پرسود در سال گذشته بازار بورس می‌باشد که رشد بالای ۴۰ درصد داشته است و برای افرادی که به دنبال سرمایه گذاری با پول کم اما پرسود هستند می‌تواند راه حل بسیار خوبی باشد. از جمله جدیدترین ابزارهای مالی در بازار سرمایه همین صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌باشند که باعث شده‌اند افراد بتوانند در آن‌ها سرمایه گذاری با پول کم داشته باشند و ریسک سرمایه‌گذاری را نیز کاهش می‌دهند. همچنین برای افرادی که دانش و زمان کافی برای معامله مستقیم در بازار بورس را ندارند راهکار بسیار مناسبی هستند، زیرا این صندوق‌ها از تیم‌های مدیریت حرفه‌ای برای تحلیل بازار استفاده می‌کنند که باعث می‌شود سرمایه‌گذار بیشترین سود را از سرمایه‌گذاری خود ببرد.

کاهش ریسک سرمایه گذاری با پول کم در صندوق‌های سرمایه گذاری

صندوق سرمایه‌گذاری نوعی ابزار مالی متفاوت است که افراد متخصص آن را مدیریت می‌کنند و بهترین راهکار برای سرمایه گذاری با پول کم می‌باشند. افراد مختلف سرمایه خود را در این صندوق‌ها قرار می‌دهند و نخبگان مالی و متخصصان حوزه سرمایه در انواع بازارهای سهام، سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها را انجام می‌دهند. این صندوق‌ها با سرمایه‌گذاری غیر مستقیم می‌توانند ریسک سرمایه‌گذاری برای افراد غیرمتخصص را کاهش دهند و کار این افراد را آسان کند و افراد می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مثل طلا، سهام، اوراق مشارکت و ... بدون آنکه نیازی به تخصص اقتصادی خاصی داشته باشند، فعالیت کنند. در این مورد باید توجه کنید که سود صندوق تضمینی نیست و متناسب با رشد یا نزول بازار می‌تواند سود و یا ضرر داشته باشد. اما ریسک سرمایه‌گذاری شما در بلند مدت کاهش پیدا می‌کند و دیگر دردسرهایی مثل شرکت در مجمع و فروش حق تقدم را نخواهید داشت.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق‌های بورسی

در این بخش مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی را با یکدیگر مرور می‌کنیم: امکان سرمایه گذاری با پول کم: با هر مقدار سرمایه حتی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان نیز می‌توان در این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کنید. این باعث می‌شود بتوانید که در ماه یک یا دو مرتبه مبلغ واریزی دلخواهتان را سرمایه‌گذاری کنید. امکان سرمایه گذاری با پول کم در حوزه‌های متنوع: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلفی از بورس مانند طلا، سهام، درآمد ثابت و ... فعالیت دارند. معاف از مالیات و دردسرهای مجمع: یکی دیگر از مزایای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها این است که بدون مالیات هستند و کارمزد کمی دارند. به همین دلیل هر بار واریز یا برداشت از صندوق هزینه کمی دارد و این باعث می‌شود که سود تمام و کمال برای خودتان باشید.

چه بازارهایی برای سرمایه گذاری با پول کم مناسب نیست؟

در این مقاله مواردی که برای سرمایه گذاری با پول کم مناسب هستند را بیان کردیم. اما کدام بازارها برای سرمایه‌ گذاری با پول کم مناسب نیستند؟ کالاهایی که برای خرید آن‌ها نیاز به پول زیادی دارید مانند خرید یک منزل چند صد میلیونی تا چند میلیاردی مناسب برای سرمایه‌گذاری با پول کم نیست. یا اینکه امروزه با بالا رفتن قیمت طلا نیز نمی‌توان با پول کم دست به خرید آن برای سرمایه‌گذاری زد. با این حال در بازار بورس صندوق‌هایی وجود دارند که امکان خرید این کالاها با سرمایه کم را فراهم کرده‌اند. در این مقاله به طور مفصل در این باره صحبت کردیم.

سخن پایانی

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم سرمایه گذاری با پول کم برای بسیاری از افراد غیرقابل تصور است. افراد زیادی هستند که به این موضوع توجه نمی‌کنند و سعی در مصرف کمترین پول‌های خود دارند. گزینه‌های مختلفی برای سرمایه گذاری با پول کم وجود دارد که آن‌ها را در این مقاله به طور مفصل بیان کردیم. بهترین سرمایه گذاری با پول کم طبق ریسک پذیری افراد متفاوت می‌باشد. افرادی که نمی‌خواهند هیچ نوع ریسکی را تحمل کنند می‌توانند از صندوق درآمد ثابت استفاده کنند، و افرادی نیز که ریسک‌پذیر هستند از صندوق سهام استفاده کنند. البته می‌توان سبدی از گزینه‌های مختلف را به‌صورت ترکیبی ایجاد کرد  و بخشی از سرمایه را در هر یک از آن‌ها قرار داد.