چطور به یک سرمایه‌گذار برتر تبدیل شویم؟

سرمایه‌گذاری مانند یک مسابقه دو میدانی می‌باشد که انواع استقامت و سرعت در آن وجود دارد، اما چه افرادی در این رقابت برنده می‌شوند؟ سرمایه‌گذار برتر کیست و چگونه می‌توان به یک سرمایه‌گذار برتر تبدیل شد؟ مفهوم سرمایه‌گذار برتر با سودآوری ارتباط مستقیمی دارد و میزان سود دریافتی تعیین می‌کند که سرمایه‌گذار خوب چه کسی است و او چه اصولی برای سرمایه‌گذاری داشته است. سودآوری برای هر کس معنی متفاوتی دارد و همین برداشت‌های متفاوت از سود باعث شده است که مرز مشخصی بین سرمایه‌گذار برتر و دیگر سرمایه‌گذاران ایجاد شود. در این مطلب ابتدا برخی از این برداشت‌های متفاوت را بیان می‌کنیم و سپس ویژگی‌های یک سرمایه‌گذار برتر را بیان می‌کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مقدار دارایی

در بیشتر مواقع منظور ما از کسب درآمد میزان پول و دارایی می‌باشد. اکثر افراد تصور می‌کنند که اگر سرمایه‌گذاران بتوانند در یک مدت کوتاه سود زیادی را از یک سرمایه‌گذاری به دست بیاورند، به یک سرمایه‌گذار برتر تبدیل شده‌اند. اما کسب درآمد سریع توسط سرمایه‌گذاران برتر پیشنهاد نمی‌شود، زیرا این نگرش باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران ریسک بیشتری را متحمل شوند و همین باعث می‌شود که دارایی‌های فرد به سرعت کاهش پیدا کند. بنابراین راز اصلی سرمایه‌گذاران برتر تنها رسیدن به سود بالا و دارایی زیاد نیست.

شهرت و اعتبار بخشی

سرمایه‌گذارانی که دست به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی می‌زنند، هدفشان تنها کسب سود و افزایش دارایی‌های خود نیست؛ بلکه به دنبال ایجاد اعتبار و شهرت هم هستند. برای مثال یک سرمایه‌گذار  که چندین واحد مسکونی در یک شهرک را خریداری کرده است بعد از فروش آن‌ها هم سود خوبی نصیب او می‌شود و هم در بین همکاران خود به عنوان یک سرمایه‌گذار برتر شناخته می‌شود. اما این مورد نیز رویکرد مناسبی برای برای تمامی افراد نیست، زیرا بسیاری از افراد در ابتدا سرمایه لازم برای خریداری واحدهای مسکونی و چنین مواردی را ندارند و نمی‌توانند پتانسیل رشد جایی مثل یک شهرک مسکونی را تخمین بزنند.

بقای سرمایه‌گذار برتر

یکی از اهداف یک سرمایه‌گذار برتر این است که بتواند در بازار سرمایه‌گذاری بماند و به عبارت دیگر بقا را تجربه کند و در بازار پر از ریسک و نوسان سرمایه‌گذاری دوام بیاورد. سرمایه‌گذاران باید با هدف تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذار برتر به رشد خود ادامه دهند. روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود وجود دارد اما تمامی آن‌ها برای یک فرد مناسب نیستند، و به عبارت دیگر فرد نمی‌تواند در آن‌ها دوام بیاورد. سرمایه‌گذار باید بتواند بازاری را انتخاب کند که در آن مهارت بیشتری دارد و به آن بیشتر علاقمند است. بقای سرمایه گذار نیز تنها یکی از این اهداف می‌باشد.

کسب سود غیر مستقیم از سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذار برتر با کسب سود از سرمایه‌گذاری‌های خود شروع به یک فعالیت جدید مانند خرید خانه، خرید خودرو، تعمیر خانه، راه‌اندازی کارگاه، شرکت و ... می‌کند. هدف سرمایه‌گذار از این موارد کسب و ذخیره سود و یا استفاده از آن برای یک سرمایه‌گذاری جدید نیست، بلکه او می‌خواهد یک جریان درآمدی جدیدی را ایجاد کند و یا اینکه به طور غیر مستقیم یک جریان درآمدی جدید را ایجاد و یا دست کم آن را حفظ کند. سرمایه‌گذار برتر با این روش هم دارایی خود را حفظ می‌کند و هم در جهت یک خدمت یا توسعه گام برمی‌دارد.

طرز تفکر وخصوصیات  یک سرمایه‌گذار برتر

یک سوال کلی که برای بسیاری از افراد ممکن است پیش بیاید این است که طرز تفکر سرمایه‌گذار برتر چگونه است؟ پاسخ این سوال با توجه به شرایط موجود در بازارهای مالی و همچنین ویژگی‌های خاص هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. اما سرمایه‌گذاران برتر خصوصیات مشترکی نیز دارند که باعث شده است آن‌ها بتوانند در بازارهای مالی موفقیت زیادی را کسب کنند. در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را بیان می‌کنیم.

افزایش دانش و اطلاعات خود در زمینه سرمایه‌گذاری

یکی از ویژگی‌های مشترکی که تمامی سرمایه‌گذاران برتر دارند این است که این افراد دائما در پی کسب دانش و مهارت‌های خود می‌باشند. به بیان دیگر برای سرمایه‌گذاری در انواع سهام لازم است که زمان خود را برای ارتقاء دانش در این زمینه صرف کنند. این موضوع یکی از خصوصیات مهم یک سرمایه‌گذار برتر است. دانش چیزی است که  اطمینان می‌دهد بتوانیم در سرمایه‌گذاری‌های خود به طور منطقی عمل کنیم. یکی از سرمایه‌گذاران موفق به نام وارن بافت در این مورد می‌گوید: «بهترین سرمایه‌گذاری که می‌توانید انجام دهید، سرمایه‌گذاری بر روی خودتان است. هرچه بیشتر یاد بگیرید درآمد بیشتری خواهید داشت.»

در این مورد خوب است نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای انتخاب هر سهم لازم است به اندازه کافی تحقیق کنید.
  • برای اینکه دانش بیشتری به‌دست بیاورید و شناخت عمیقی کسب کنید، معروف‌ترین کتاب‌ها را که در مورد بورس و سهام هستند مطالعه کنید.
  • برای اینکه عملکرد بهتری در بازار داشته باشید، لازم است که حتما درمورد نحوه خواندن و تفسیر صورت‌های مالی گزارش‌های سالانه و دیگر خبرنامه‌ها آموزش ببینید.
  • صبر و حوصله به خرج دهید، زیرا با این کار می‌توانید درک عمیقی از چگونگی سرمایه‌گذاری به‌دست بیاورید و با کنترل بهتر احساسات خود سرمایه خود را به طور موثری هدایت کنید تا به بهترین نتیجه برسید‌.

سرمایه‌گذار برتر اهداف بلند مدت دارد‌.

از نظر سرمایه گذاران برتر پایبند ماندن به سهام برای بلند مدت یک روش صحیح‌تر می‌باشد. به دلیل اینکه تعداد سهام زیادی در بازار وجود دارد و هر لحظه فرصت‌های جدیدی به وجود می‌آید، ممکن است ماندن در چند سهام خاص برای طولانی مدت سخت باشد. اما داشتن اهداف بلند مدت می‌تواند باعث شود که بهترین نتیجه را به دست آورید، البته این سهام خاص باید با نهایت اطمینان و بررسی انتخاب شده باشند. بنابراین برای اینکه بتوانید یک سرمایه‌گذار برتر با رویکرد مناسب باشید، لازم است که به سرمایه‌گذاری خود زمان لازم برای رشد را بدهید.

سرمایه‌گذار برتر و تنظیم یک برنامه مناسب

از دیگر مواردی که در خصوصیات سرمایه‌گذار برتر وجود دارد، تنظیم یک برنامه مناسب می‌باشد. درحالی‌که شما در بازارهای مالی مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنید، لازم است که یک برنامه ریزی متناسب با هدف سرمایه‌گذاری، انتظار بازده و مقدار ریسک‌پذیری خود انجام دهید. این کار باعث می‌شود که بتوانید وضعیت مالی خود را تجزیه و تحلیل کنید و استراتژی‌های مناسبی را برای رسیدن به اهداف مختلف خود تنظیم کنید.

سرمایه‌گذار برتر و شکست

حتی برترین سرمایه‌گذاران نیز بدترین شکست‌ها را تجربه کرده‌اند. اما موضوع مهم این است که بتوانید درس عبرت بگیرید و نقاط ضعف خود را برجسته سازید. شما باید یاد بگیرید که شکست‌های خود را بپذیرید و از تجاربتان در این شکست‌ها استفاده کنید. رمز موفقیت این است که بپذیرید ضرر و زیان بخشی از هر سرمایه‌گذاری است. پس اگر در ابتدا موفق نشدید دوباره سعی کنید.

ذهنیت سرمایه‌گذار برتر

قدرتمندترین رایانه بر روی کره زمین ذهن انسان می‌باشد. اگر انسان بتواند آن را به درستی برنامه‌ریزی کند، بزرگترین کمک را به او می‌دهد. اما اگر طرز تفکر و ذهنیت نادرستی داشته باشید، می‌تواند از رشد شما جلوگیری کند.

سرمایه‌گذار برتر اهداف خود را مشخص می‌کند.

درست مانند وقتی که می‌خواهید به سفر بروید، بدون تعیین کردن مقصد سفر خود را شروع نمی‌کنید؛ در سرمایه‌گذاری نیز بدون تعیین اهداف نمی‌توانید فعالیت خود را شروع کنید. از تعیین اهداف خود هراس نداشته باشید. سرمایه‌گذار برتر دقیقا می‌داند که می‌خواهد چه چیزی به دست بیاورد و چه گام‌هایی را برای به دست آوردن آن باید بردارد.

سرمایه‌گذار برتر و ریسک پذیری

هر نوع سرمایه‌گذاری به‌طور طبیعی احتمال ریسک را در پی دارد. هیچ چیزی نمی‌تواند موفقیت در سرمایه‌گذاری را تضمین کند. بنابراین اگر می‌خواهید در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنید و به یک سرمایه‌گذار برتر تبدیل شوید، باید این خطرات را به جان بخرید. اما چیزی که در این زمینه باید رعایت کنید و در مورد آن آموزش ببینید به حداقل رساندن و مدیریت ریسک است.

یادگیری و مطالعه

اینکه چگونه بر بازار تسلط داشته باشید، چیزی است که یک سرمایه‌گذار برتر در طی سال‌ها برای یادگیری آن زمان گذاشته است. یک سرمایه‌گذار برتر این کار را با جستجو در فضای مجازی انجام نمی‌دهد بلکه با مطالعه منظم و یادگیری اصولی به این هدف می‌رسد.

سرمایه‌گذار برتر بر ترس خود غلبه می‌کند.

یکی از موارد مهمی که در تفکر یک سرمایه‌گذار برتر وجود دارد، این است که در معاملات خود ترس نداشته باشد. طبق مطالعات و تجربه‌هایی که در این مورد به دست آمده است، احساسات به ویژه ترس یک عامل اصلی در تصمیم گیری اشتباه می‌باشند. هرچه ترس بیشتری داشته باشید احتمال اشتباه شما بالاتر است.

سرمایه‌گذار برتر خود را باور دارد.

از دیگر خصوصیات یک سرمایه‌گذار برتر این است که دارای خودباوری است‌. به عبارت دیگر سرمایه‌گذار برتر به تصمیمات خود باور داشته و ایمان دارد که می‌تواند موفق شود. برای اینکه این خودباوری را در خود تقویت کنید نباید به خود انرژی منفی دهید و از کسانی که شما را ناامید می‌کنند، فاصله بگیرید و به حرف آن‌ها گوش ندهید‌.

ذهن تحلیلگر

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک سرمایه‌گذار برتر دارد، تحلیلگر بودن اوست‌‌. اگر می‌خواهید در سرمایه‌گذاری موفق شوید، باید تحلیل درستی داشته باشید. تجزیه و تحلیل بازار به سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا با شناخت روند و الگوهای بازار فرصت‌های معاملاتی را پیدا کند، قیمت‌ها را پیش‌بینی نماید، ریسک‌ها را به طور دقیق محاسبه کند، یک استراتژی مناسب انتخاب و تغییرات بازار را شناسایی کند. ذهن تحلیلگر به سرمایه‌گذار کمک می‌کند که تصمیم گیری دقیق و هوشمندانه‌ای داشته باشد.

آشنایی با معروف‌ترین سرمایه‌گذاران موفق

معروف‌ترین سرمایه‌گذاران جهان در یک وجه با یکدیگر شباهت دارند و آن هم قوانین هستند. پایبندی به قوانین و استراتژی‌هایی که آن‌ها برای خود ایجاد کرده‌اند، باعث شده است بتوانند در حادترین وضعیت بازار دوام بیاورند. در این بخش می‌خواهیم سه مورد از بهترین سرمایه‌گذاران موفق دنیا را معرفی کنیم تا با استراتژی‌های آن‌ها آشنایی پیدا کنید.

وارن بافت

این شخص رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت برکشایر هاتاوی است که دارایی او بیش از ۱۱۴.۴ میلیارد می‌باشد. وارن بافت که موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن ۲۰ می‌باشد، به پیشگوی اوماها (شهری که شرکت برکشایر هاتاوی در آن قرار دارد) معروف است. بافت دارای رویکرد سرمایه‌گذاری بلند مدت و ارزش محور می‌باشد. در این رویکرد او به دنبال شرکت‌هایی است که ارزش آن‌ها در بازار کمتر از مقدار واقعی تخمین زده شده است. او در رویکرد بلند مدت خود برای مدت زمانی طولانی به سرمایه‌گذاری‌ها وفادار می‌ماند.

جورج سوروس

این شخص بنیانگذار صندوق سرمایه سوروس است که با سفته بازی ارزی تهاجمی خود توانست بانک انگلستان را شکست دهد. یکی از اصول سرمایه‌گذاری کلیدی سوروس انعکاس پذیری می‌باشد. منظور او از این واژه این است که شرایط بازار هم تحت تاثیر ادراکات و تفسیرهای ذهنی می‌باشد و هم تحت تاثیر خود واقعیت است. سورس معتقد است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با درک ماهیت بازتابی بازارها نوسانات بازار را پیش‌بینی کنند و از آن‌ها سود ببرند.

پیتر لینچ

پیتر لینچ مدیر سابق صندوق سرمایه‌گذاری فیدلیتی ماژلان می‌باشد و یکی از موفق‌ترین مدیران تاریخ صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. یکی از اصولی که این شخص بر آن تاکید دارد این است که «روی چیزی سرمایه‌گذاری کنید که می‌شناسید.» لینچ معتقد است که  سرمایه‌گذاری فردی موفق‌تر از سرمایه‌گذاری نهادی می‌باشد. سرمایه‌گذاران فردی با توجه به کسب و کارها و محصولاتی که در روزمره خود از آن‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار خوبی را که دیگران از آن‌ها غافل هستند تشخیص دهند.

سوالات متداول

سرمایه‌گذار برتر کیست؟

طبق مطالبی که در این مقاله بیان کردیم، سرمایه‌گذار برتر کسی است که با در نظر گرفتن انواع رویکردها و توجه به اصول سرمایه‌گذاران موفق بتواند یک رویکرد ترکیبی مناسب را برای سرمایه‌گذاری خود داشته باشد.

چه چیزی یک سرمایه‌ گذار برتر را می‌سازد؟

میزان کسب سود و درآمد از هر سرمایه‌گذاری یک شاخصه اصلی است که تمایز بین سرمایه‌گذار برتر و دیگر سرمایه‌گذاران را مشخص می‌کند.

طرز تفکر سرمایه‌گذار برتر به چه صورت است؟

به‌طور کلی یک طرز فکر ثابت در بین تمامی سرمایه‌گذاران موفق وجود ندارد، اما اصولی که رعایت می‌کنند و در ذهن خود پرورش می‌دهند، می‌تواند در بین آن‌ها مشترک باشد.

چه مدت طول می‌کشد تا به یک سرمایه گذار موفق تبدیل شویم؟

برای رسیدن به این موضوع یک زمان دقیق وجود ندارد، اما اگر در مسیر درست و با یک رویکرد مناسب گام بردارید و از تجارب سرمایه‌گذاران برتر نیز استفاده کنید، تبدیل شدن به سرمایه‌ گذار موفق در یک زمان مناسب امکان‌پذیر است.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم که در مورد اینکه سرمایه‌گذار موفق چه خصوصیاتی داشته باشد، توضیحاتی را ارائه دهیم. یک شاخصه کلیدی برای شناخت سرمایه‌گذار برتر سودآوری می‌باشد. هر یک از سرمایه‌گذاران برتر دارای رازها، قانون‌ها و اصول خاص خود هستند. اما رویکردهایی مثل کسب سود آنی، توانایی بقا در بازار سرمایه‌ گذاری و کسب سود غیر مستقیم مواردی هستند که در یک سرمایه‌ گذاری برتر وجود دارند. در این مقاله ضمن بررسی این موضوعات سعی کردیم که در مورد طرز تفکر سرمایه‌ گذار برتر نیز توضیحاتی را ارائه دهیم. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد.