آموزش مدیریت سرمایه و اصول مربوط به آن

شاید برخی افراد فکر می‌کنند که بدون آموزش مدیریت سرمایه می‌توانند در بازارهای مالی به سود برسند، اما این تصور اشتباه است. اگر بدون در نظر گرفتن مدیریت سرمایه وارد معامله‌ای شوید، مثل این است که با چشم بسته رانندگی کنید. همانطور که در رانندگی با چشم بسته ممکن است به مقصد نرسید، تمام سرمایه شما در سرمایه‌گذاری بدون مدیریت نیز می‌تواند در خطر از دست رفتن قرار گیرد. وقتی در مورد مدیریت سرمایه صحبت می‌کنیم، بسیاری از سرمایه‌گذاران دقیقا نمی‌دانند داریم چه می‌گوییم. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم در مورد این موضوع و نکات مربوط به آن صحبت کنیم.

مدیریت سرمایه

بازارهای مالی دنیای بی رحمی دارند. سرمایه‌گذاران زیادی با خوش‌بینی تمام وارد بازارهای مالی می‌شوند، اما ضررهایی را تجربه می‌کنند که تاوان آن از دست دادن بخش زیادی از سرمایه‌شان می‌باشد. فقط تعداد محدودی از سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی می‌توانند به موفقیت‌های پایداری برسند. شاید تمام افرادی که از مبانی مدیریت سرمایه استفاده می‌کنند، نتوانند در این بازارها موفق شوند اما مطمئن باشید که تمامی سرمایه‌گذاران موفق به اصول مدیریت سرمایه پایبندند.

در بسیاری از موارد مدیریت سرمایه با مدیریت ریسک همسو می‌باشد. در تعریف مدیریت سرمایه دو هدف اصلی دنبال می‌شود: حفظ سرمایه در بازارهای مالی که با کاهش ریسک ضرر کردن همراه است و دیگری تلاش برای کسب حداکثر سود در بازارهای مالی.

حال که معنی مدیریت سرمایه را می‌دانیم، باید اصول و نکات مربوط به آن را بیان کنیم تا بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

انواع روش‌های مدیریت سرمایه

برای آموزش مدیریت سرمایه، ابتدا لازم است که روش‌های کاربردی در این زمینه را بیان کنیم. روش‌های مدیریت سرمایه در سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

روش محافظه کارانه

در سرمایه‌گذاری محافظه کارانه، سرمایه‌گذار ی با دید بلند مدت انجام می‌شود. هدف از این استراتژی، یک سرمایه‌گذاری مطمئن با نرخ سود محدود می‌باشد، به همین دلیل است که از فضای معاملات هیجانی و کوتاه مدت در بازار دوری می‌کند. در بازار‌های مالی،

بخش بزرگی از سرمایه به این دارایی‌های با ثبات و نسبتا مطمئن اختصاص یافته است. در بورس ایران،

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت با استراتژی محافظه‌کارانه در پیش گرفته می‌شود.

روش تهاجمی

در سرمایه‌گذاری تهاجمی، سرمایه‌گذار می‌خواهد که در کوتاه مدت به سود برسد‌‌. ریسک پذیری در این روش بسیار بالا است، به همین دلیل سرمایه‌گذار باید دارایی‌هایی را انتخاب کند که قابلیت رشد زیادی در کوتاه مدت داشته باشد، مثلا سرمایه‌گذاری در بسیاری از شت کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال نوعی استراتژی تهاجمی محسوب می‌شود.

روش پوششی

این نوع استراتژی به نام پرچین نیز شناخته می‌شود، که در آن سرمایه‌گذار نسبت به زمان حساسیتی ندارد. این روش بین دو استراتژی تهاجمی و محافظه‌کارانه قرار می‌گیرد. سرمایه‌گذار در این روش می‌خواهد یک نسبت منطقی و متعادل بین ریسک و ریوارد در معاملات خود ایجاد کند تا بتواند سبد متنوعی از دارایی‌ها را انتخاب نماید.

آموزش اصول مدیریت سرمایه در بازارهای مالی

رعایت اصول مدیریت سرمایه برای رسیدن به سود در بازار نزولی نیز کمک کننده است. در این بخش از آموزش مدیریت سرمایه، می‌خواهیم چند مورد از اصول مدیریت سرمایه در بازارهای مالی را بررسی کنیم‌‌. توصیه می‌کنیم این بخش را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

مدیریت سرمایه شخصی

اولین نکته‌ای که برای آموزش مدیریت سرمایه باید بیان کنیم و شما باید آن را در نظر داشته باشید این است که این موضوع کاملا شخصی می‌باشد. به عبارت دیگر اگر یک سرمایه‌گذار یک روش را برای مدیریت سرمایه خود در پیش بگیرد، شما نمی‌توانید عینا آن را برای سرمایه‌گذاری خود تکرار کنید. زیرا برای مدیریت کردن سرمایه‌گذاری فاکتورهای مختلفی تاثیرگذارند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مدت زمان سرمایه‌گذاری
  • میزان تحمل ریسک معامله‌گر
  • هدف سرمایه‌گذاری
  • سن معامله‌گر
  • میزان سرمایه

موارد دیگری را نیز می‌توان به این لیست اضافه کرد. برای مثال نوع  بازار مالی که سرمایه‌گذار در آن فعالیت می‌کند برای مدیریت سرمایه موثر است؛ بدیهی است که استراتژی که در بازار پر نوسانی مثل ارز دیجیتال در پیش می‌گیرید برای بازاری مثل بورس که نوسانات کمتری دارد موثر نیست. بنابراین با اطمینان می‌توان گفت که مدیریت سرمایه یک موضوع کاملا شخصی می‌باشد.

آموزش مدیریت سرمایه؛ تعیین حد سود و ضرر قبل از وارد شدن به معامله

حتی با تجربه‌ترین سرمایه‌گذاران بازارهای مالی نیز ممکن است دچار زیان در سرمایه خود شوند. بنابراین قبل از اینکه وارد هر معامله‌ای شوید لازم است که پیش‌بینی‌های لازم در مورد خسارت را انجام دهید. مهم‌ترین کار در این زمینه تعیین حد سود و ضرر می‌باشد، به بیان ساده‌تر باید مشخص کنید که بعد از چه میزان سود یا ضرر از معامله خارج شوید.

یکی از موضوعات مهمی که برای محاسبه حد سود و ضرر در نظر گرفته شود، نسبت ریسک به ریوارد می‌باشد. این به معنی این است که مشخص کنید با پذیرش میزان معینی از ریسک چه مقدار می‌توانید سود کنید. هر چه عدد به دست آمده برای این نسبت کمتر باشد،

مدیریت سرمایه را درست‌تر انجام داده‌اید. نکته دیگر مربوط به پایبندی به حد سود و ضرر می‌باشد که برخی از سرمایه‌گذاران با توجه به جریان‌های احساسی و هیجانی در بازار، این موضوع بسیار مهم را در نظر نمی‌گیرند.

آموزش مدیریت سرمایه؛ احساسی نبودن

بسیاری از کارشناسان بر روی این موضوع تحقیق کرده‌اند، زیرا روانشناسی بازارهای مالی بسیار پیچیده می‌باشد. قطعا یکی از مواردی که برای موفقیت یا شکست سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی وجود دارد توانایی آن‌ها در کنترل احساسات می‌باشد. تحلیلگران تکنیکال یک جمله معروف دارند که می‌گویند یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای باید با روندهای بازار همراه شود، این جمله کاملا درست است اما به معنی این نیست که دست به رفتارهای گله‌ای بزنید. مثلا اگر اکثریت بازار دست به فروش ارزهای دیجیتال خود بزنند، نباید فکر کنید بهترین زمان برای فروش آن می‌باشد بلکه شما باید به اصول مدیریت سرمایه خود پایبند باشید.

یکی از پیشنهادهای کاربردی که در این زمینه می‌توانیم به شما ارائه دهیم این است که سفارش فروش خود را همزمان با سفارش خرید به ثبت برسانید. یعنی حد سود و ضرر را در زمان خرید مشخص کنید و بعد از ثبت خرید، سفارش‌های مربوط به فروش را نیز در پلتفرم معاملاتی خود به ثبت برسانید. بنابراین وقتی حد سود یا ضرر شما به نقطه معین شده

برسد،

بدون در نظر گرفتن اینکه دیگران چه رفتاری از خود نشان می‌دهند سفارش فروش شما اجرا می‌شود.

آموزش مدیریت سرمایه؛ ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری

یکی از مهم‌ترین اصول موارد آموزش مدیریت سرمایه مربوط به ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری می‌باشد که کارشناسان خبره نیز بسیار بر آن تاکید کرده‌اند‌. ریسک سرمایه‌گذاری در

یک بازار به هیچ وجه به صفر نمی‌رسد،

اما می‌توان با در پیش گرفتن برخی راهکارها ضررهای احتمالی را با سود کردن در معاملات دیگر جبران کرد. در هر بازار مالی که فعالیت دارید پیشنهاد ما این است که به جای اینکه تنها بر روی یک سهم تمرکز کنید، دارایی خود را بین سهام مختلفی تقسیم کنید و سبد متنوعی از دارایی‌ها را ایجاد کنید‌.

آموزش مدیریت سرمایه؛ بازنگری پیوسته

از دیگر اشتباهاتی که بسیاری از سرمایه‌گذاران در دام آن می‌افتند،

بازنگری نکردن روش‌های مدیریت سرمایه می‌باشد. هر معامله‌گر بعد از وارد شدن به بازارهای مالی، تجربه‌های

ارزشمندی را به دست می‌آورد که برخی از آن‌ها ممکن است بسیار گران تمام شده باشند. بنابراین لازم است که از تمامی شکست‌ها و موفقیت‌های خود درس عبرت بگیرید تا بتوانید در آینده از نکات مثبت آن‌ها استفاده کنید. پس هر چند ماه یک‌بار، اصولی از مدیریت سرمایه را که برای سرمایه گذاری خود استفاده می‌کنید، بازنگری نمایید‌.

جدول مدیریت سرمایه

تا این بخش از آموزش مدیریت سرمایه بررسی کردیم که مدیریت سرمایه چیست و مهم‌ترین اصول مدیریت سرمایه را نیز بیان کردیم. افراد زیادی هستند که به دنبال فرمول مدیریت سرمایه می‌باشند. اما واقعیت امر این است که نمی‌توان یک فرمول مانند توابع ریاضی تعریف کرد که به محاسبات مدیریت ریسک و سرمایه بپردازد. در این بخش ما یک جدول به نام جدول مدیریت سرمایه در بازارهای مالی در اختیارتان قرار می‌دهیم که گویای همه چیز است. طبق اعداد موجود در جدول زیر، برای جبران ضررهایی که در بازار به شما وارد می‌شود لازم است که چندین برابر بیشتر تلاش کنید تا در نهایت به همان نقطه‌ای برسید که قبل از سرمایه‌گذاری در آن بوده‌اید. این اعداد را با دقت بررسی کنید، بی‌توجهی به این جدول

باعث شده است که  زیان‌های بسیاری به سرمایه گذاران وارد شود.

درصد میزان ضرر در معاملات درصد سود مورد نیاز برای جبران ضرر
۱۰ ۱۱
۲۰ ۲۵
۳۰ ۴۳
۴۰ ۶۷
۵۰ ۱۰۰
۶۰ ۱۵۰
۷۰ ۲۳۳
۸۰ ۴۰۰
۹۰ ۹۰۰

فرمول مدیریت سرمایه

در کنار جدولی که در بخش قبلی مطرح کردیم باید بگوییم که سرمایه‌گذاران با تجربه معمولا ریسک حداکثر ۳ درصدی را برای معاملات خود در نظر می‌گیرند. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که اولین وظیفه‌ای که شما در بازارهای مالی دارید این است که تا حد امکان ارزش سرمایه اولیه خود را حفظ کنید، بنابراین هرگز وارد معاملات عجیب و غریب نشوید. شما نمی‌توانید راه صد ساله را در یک شب طی کنید، بهتر است برای ورود به بازارهای مالی از پایین‌ترین حجم معاملات که کمترین ریسک را دارند شروع کنید‌. سپس بعد از مدتی که با بازارهای مالی و نحوه سرمایه‌گذاری در آن‌ها آشنایی پیدا کردید راهکارهای دیگری در پیش بگیرید.

سوالات متداول

مدیریت سرمایه‌گذاری چه بخش‌هایی دراد؟

در تعریف مدیریت سرمایه‌گذاری،

دو بخش اصلی شامل موارد زیر بیان شده است:

تلاش برای حفظ ارزش دارایی

فعالیت برای کسب سود

آیا مدیریت سرمایه در بازارهای مالی فرمول خاصی دارد؟

خیر هیچ فرمول ثابت و مشخصی برای مدیریت سرمایه وجود ندارد.

چگونه در بازارهای مالی ضرر نکنیم؟

اگر اصول مدیریت ریسک در این مقاله بیان کردیم را پیاده سازی کنید، احتمال ضرر کردن شما در بازارهای مالی کاهش پیدا می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب به آموزش مدیریت سرمایه و اصول پیاده سازی آن پرداختیم. اما به طور کلی نمی‌توان یک نسخه واحد برای تمامی سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی ارائه داد. گاهی اوقات دو سرمایه‌گذار ممکن است با روش‌های مدیریتی کاملا متفاوتی به یک معامله وارد شوند که کاملا طبیعی است. همانطور که در متن بیان کردیم  سرمایه‌گذاری موضوعی شخصی بوده و هر شخص با توجه به تجارب و هدف‌های مورد نظر خود یک روش سرمایه گذاری را انتخاب می‌کند.