چگونه به یک سرمایه‌گذاری برتر دست پیدا کنیم؟

برای داشتن یک سرمایه‌گذاری برتر در بازارهای مالی لازم است که اصول آن را فرا گرفته باشید، اما اجرای آن‌ها چندان ساده نیست. همانطور که یک تیم فوتبال بدون داشتن استراتژی نمی‌تواند در بازی خود موفق شود، سرمایه‌گذاری برتر هم بدون داشتن استراتژی معاملاتی به سرانجام نمی‌رسد. برای اینکه به سرمایه‌گذاری برتر دست پیدا کنیم لازم است که اصول بخش‌های مختلف آن را رعایت کنیم.

علاوه بر آموزش‌های تخصصی مانند تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال، تابلوخوانی و ... ، سرمایه‌گذار باید از شخصیت معامله‌گری و سرمایه‌گذاری خود شناخت داشته باشد و برای تمامی فعالیت‌های خود در بازارهای مالی استراتژی تعیین کرده باشد. بنابراین برای اینکه به سرمایه‌گذاری برتر در بازارهای مالی دست پیدا کنید، نباید تصور کنید که به صورت شانسی در بلند مدت رخ خواهد داد. برای رسیدن به اوج در بازارهای مالی باید قوانین آن‌ها را رعایت کنید. به همین دلیل ما در این مقاله نکاتی را برای داشتن سرمایه‌گذاری موفق بیان می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری برتر چیست؟

سرمایه‌گذاری برتر، سرمایه‌گذاری است که افراد را به بالاترین سود و کمترین زیان در مدت کوتاه برساند. در سرمایه‌گذاری برتر افراد باید سرمایه خود را در یک فرصت مناسب و

حساب شده به بازارهای مالی وارد کنند. سرمایه‌گذاری برتر باید با دقت بیشتری انجام شود. در این روش، سرمایه‌گذار به‌صورت حساب شده عمل می‌کند و برای تمامی اقدامات خود دلیل موجه دارد. برای اینکه بتوانید سرمایه‌گذاری برتر داشته باشید باید از اطلاعات دقیق و تحلیل‌های معتبر و دانش اکتسابی در این زمینه استفاده کنید. هر فردی با کمی آشنایی با بازار سرمایه و تلاش و کوشش می‌تواند به این دانش دست پیدا کند.

همانطور که گفتیم سرمایه‌گذاری برتر نیاز به دانش اکتسابی دارد، اما نکته اصلی اینجاست که افرادی که دارای هوش مالی قوی‌تری هستند، می‌توانند با سرعت بیشتری به این دانش برسند. این افراد می‌توانند به راحتی بهترین بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند، سیگنال‌های خرید و فروش را دریافت و از آن‌ها برای کسب سود بیشتر استفاده کنند.

سرمایه‌گذاری برتر چه ویژگی‌هایی دارد؟

سرمایه‌گذاری برتر در بین انواع سرمایه‌گذاری باید بازدهی بیشتری نسبت به تورم داشته باشد. اگر اینگونه نباشد، نمی‌تواند در حفظ ارزش پول و قدرت خرید موثر عمل کند. از جمله پارامترهای تاثیرگذار در انتخاب گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری برتر شامل: میزان ریسک، نقد شوندگی، حداقل سرمایه، سهولت سرمایه‌گذاری و ... می‌باشند. اگر گزینه‌های مختلف مانند مسکن، خودرو، طلا را در سال‌های اخیر با یکدیگر مقایسه کرده باشید خواهید دید که بورس یک سرمایه‌گذاری برتر از نظر بازدهی در بین تمام سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.

پیمودن مسیر موفق‌ترین سرمایه‌گذاران

فرا گرفتن دنیای بازارهای مالی به شخصیت شما بستگی دارد. این کار وقت و حوصله می‌خواهد و هرگونه میانبر برای رسیدن به موفقیت در کوتاه مدت تنها تبلیغات است. تجربه‌ها نشان می‌دهند که اصلی‌ترین عامل در سرمایه‌گذاری برتر صبر کردن می‌باشد، بنابراین به جای اینکه راه‌های کوتاه را برای رسیدن به موفقیت امتحان کنید، بهتر است مهارت خود را در این راه افزایش دهید. این موضوع بدون دیدن آموزش‌های تخصصی امکان‌پذیر نیست. اگر نگاهی به زندگی سرمایه‌گذاران موفق داشته باشید متوجه می‌شوید که دارایی آن‌ها یک شبه به دست نیامده است، بلکه این نتیجه تلاش‌های طولانی مدت در طی سال‌های متمادی بوده است.

مشخص کردن استراتژی در سرمایه‌گذاری برتر

سرمایه‌گذاری موفق اتفاقی نیست، بلکه نیاز به شرایط و استراتژی‌های خاص خود دارد. برای فهم این موضوع لازم است که قوانین بازی را فرا بگیرید. برخی از پیش نیازهای سرمایه‌گذاری موفق شامل موارد زیر می‌باشند:

  • سرمایه‌گذاری باید یک برنامه و بازه زمانی و شروع مشخصی داشته باشد، زیرا وقتی که می‌دانید چه مدتی می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید و چه چیزهایی می‌خواهید به دست بیاورید، می‌توانید اهداف خود را با توجه به بازار تنظیم نمایید.
  • در مرحله بعدی لازم است که درباره عملکرد بازارهای مالی اطلاعات لازم را کسب کنید. مثلا اینکه بدانید کدام استراتژی برای سرمایه‌گذاری شما در این بازار بهتر است و مشخص کنید که شما چه نوع سرمایه‌گذاری هستید.
  • برای مشاوره گرفتن افراد درستی را انتخاب کنید تا کمک کنند تصمیمات مفیدی بگیرید و بتوانید به یک سرمایه گذاری برتر دست پیدا کنید.
  • قبل از اینکه هر تصمیمی بگیرید باید وضعیت مالی و درآمد خود را در نظر داشته باشید و اگر هرگونه تردیدی دارید حتما از یک مشاور سرمایه‌گذاری کمک بگیرید.

راه‌های رسیدن به یک سرمایه‌گذاری برتر

یک سرمایه‌گذاری برتر سرمایه‌گذاری است که بتواند سودهای بلند مدت را برای سرمایه‌گذاران خود فراهم کند و بتواند ارزش پول و قدرت خرید فرد را با توجه به تورم حفظ کند. در این بخش برخی از راه‌های رسیدن به یک سرمایه‌گذاری برتر را بیان می‌کنیم.

تعیین اهداف

شما باید بدانید که از سرمایه‌گذاری چه می‌خواهید و از پول خود چه انتظاری دارید. در غیر این‌صورت روزهای خود را بدون هدف و جهت در بازار مالی سپری خواهید کرد. برخی از اهداف مشترکی که تمامی افراد به دنبال آن می‌باشند شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش سرمایه
  • حفظ سرمایه
  • افزایش سود و درآمدها
  • بهبود سطح رفاه زندگی
  • و...

می‌باشند. بنابراین یکی از پیش نیازهای سرمایه‌گذاری برتر،

تدوین اهداف سرمایه‌گذاری می‌باشد.

داشتن قوانین شخصی برای سرمایه‌گذاری برتر

سرمایه‌گذاران ممکن است در موارد زیادی با یکدیگر اتفاق نظر نداشته باشند،

اما یکی از نقاط اشتراکی که دارند قوانین شخصی می‌باشد. آن‌ها با یکدیگر موافق هستند که برای کسب درآمد از بازارهای مالی نیاز به یک استراتژی مشخص است که بر اساس

مجموعه‌ای از قوانین تشکیل شده است. برخی از این قوانین برای سرمایه‌گذاری برتر شامل موارد زیر می‌باشند:

  • حد ضرر و سود را برای معاملات خود مشخص کنید.
  • خودتان تحلیل‌های شخصی داشته باشید و اخبار حاشیه‌ای برایتان مهم نباشد.
  • اگر بازار روند صعودی دارد طمع نکنید.
  • از پایین آمدن قیمت‌ها نترسید.
  • سرمایه‌ای که به آن احتیاج ندارید و مازاد است را در بازار مالی سرمایه‌گذاری کنید.
  • قبل از اینکه قیمت سهام را بررسی کنید، باید کیفیت مدیریت سرمایه‌گذاری و دارایی خود را بهبود دهید.
  • و ...

افزایش قدرت ریسک پذیری خود

از موارد دیگری که برای سرمایه‌گذاری برتر باید رعایت شود این است که قدرت ریسک پذیری خود را در بازارهای مالی افزایش دهید. سبد سرمایه‌گذاری یا پورتفو چیزی است که مجموعه دارایی‌های شما را در بر دارد‌. هر سبد سرمایه‌گذاری به نسبت دارایی‌هایی که دارد، درصدی از ریسک را نیز برای سرمایه‌گذار به همراه دارد. اگر انواع مختلفی از دارایی‌ها مانند طلا، مسکن، ارز، خودرو و ... در سبد سرمایه‌گذاران قرار بگیرد، باعث می‌شود که هر کدام از این‌ها دچار نوسان شوند ریسک کمتری برای سرمایه‌گذار به وجود بیاید. یکی از شاخص‌هایی که موفقیت سرمایه‌گذاران را تعیین می‌کند همین میزان ریسک پذیری می‌باشد. برخی از سرمایه‌گذاران بزرگ که در ابتدا ریسک کردند، توانستند میزان موفقیتشان را بالا ببرند.

بررسی جزئیات سهام در سرمایه‌گذاری برتر

یکی از سرمایه‌گذاران معروف آمریکایی می‌گوید: «بهتر است که یک شرکت فوق العاده را با قیمت مناسب خریداری کنید تا یک شرکت مناسب را با قیمت فوق العاده.» برای اینکه به سرمایه‌گذاری برتر برسید لازم است که بر مفاهیم بنیادی شرکتی که می‌خواهید سهام آن را خریداری کنید مسلط باشید. برخی از مواردی که در انتخاب سهام می‌توانند به شما کمک کنند شامل موارد زیر می‌باشند:

  • شرکت‌هایی را انتخاب کنید که مزیت رقابتی به همراه داشته باشند.
  • شرکتی برای سرمایه‌گذاری برتر مناسب است که بدهی پایینی داشته باشد.
  • قبل از انتخاب شرکت باید مدیریت و سهامداران عمده آن را بررسی کنید.
  • به دنبال انتخاب شرکت‌هایی باشید که آن‌ها را از قبل می‌شناسید و در مورد آن‌ها به خوبی تحقیق کرده باشید.
  • از انتخاب شرکت‌هایی که زیان‌ده هستند دوری کنید.
  • با کمک تحلیل تکنیکال می‌توانید زمان مناسب برای خرید سهام شرکت را انتخاب کنید.
  • و ...

دائما آموزش ببینید و اطلاعات خود را به روز رسانی کنید.

از جمله موارد مهمی که در سرمایه‌گذاری برتر باید به آن توجه کنید این است که اطلاعات خود را مرتبا به روز کنید، زیرا عدم توجه به این کار شما را با شکست روبرو می‌کند. ماهیت بازارهای مالی به گونه‌ای است که همواره باید اطلاعات جدید و به روز داشته باشید. اگر بر مفاهیم نوین و ابزارهای جدید تسلط نداشته باشید، با مشکل روبرو می‌شوید و سرمایه‌گذاریتان در معرض خطر قرار می‌گیرد.

به گفته‌های مردم عادی اعتماد نکنید.

سبد سهام در یک سرمایه‌گذاری برتر هرگز با سهامی که مردم عادی معرفی کرده‌اند پر نمی‌شود، زیرا تصمیم گیری بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها بسیار پرریسک است و می‌تواند باعث بر باد رفتن تمام سرمایه افراد شود. برای سرمایه‌گذاری برتر باید

  • سهم‌هایی را انتخاب کنید که تحلیلگران حرفه‌ای آن‌ها را پیشنهاد می‌کنند
  • یا اینکه خودتان به کسب دانش و تحلیل تکنیکال یا بنیادی بپردازید.

اگر با این روش‌های تحلیل آشنایی داشته باشید با اطمینان بیشتری می‌توانید برای سبد سهام خود تصمیم گیری کنید.

منظم باشید.

یکی از ویژگی‌های اصلی که هر سرمایه‌گذار به آن نیازمند می‌باشد، نظم و انضباط است. بازارهای مالی هزاران فرصت برای کسب سود در اختیار افراد قرار می‌دهند و سرمایه‌گذاران می‌توانند با دارایی‌ها و کالاهای مختلفی معامله کنند، اما تعداد کمی از این فرصت‌ها برای سودآوری برتر مناسب هستند‌. اگر یک استراتژی روزانه به شما ۵ معامله را ارائه دهد و شما تنها در آن ۵ معامله شرکت کنید، ضرر و زیان به طور خودکار متوقف می‌شود. زیرا در واقع شما در طول روز فقط همین ۵ بار را به معامله می‌پردازید، دیگر فرصت‌ها تنها به سرمایه شما ضرر و زیان وارد می‌کنند. اگر بیش از حد مجاز معامله کنید باعث زیان‌هایی مانند موارد زیر خواهد شد:

  • پرت شدن حواس یا پرش از معاملات
  • طولانی نگه داشتن معاملات
  • خروج زودرس از معاملات خود

بنابراین برای اینکه یک سرمایه‌گذاری برتر داشته باشید، لازم است که نظم و انضباط معاملاتی را رعایت کنید. این موضوع را روزانه برای خود تکرار کنید تا به موفقیت‌های بلند مدت برسید‌‌.

توجه به اولویت‌های مالی خود

قبل از اینکه بخواهید یک سهم را خریداری کنید یا سرمایه گذاری انجام دهید، لازم است که اولویت‌های مالی خود را در نظر بگیرید. برخی از سرمایه‌گذاران می‌خواهند که در کوتاه‌ترین زمان به سود برسند اما برخی نیز به دوردست توجه دارند. بنابراین قبل از اینکه هر کاری انجام دهید لازم است که فهرستی از اولویت‌های مالی خود را تنظیم کنید تا با تکیه بر این اولویت‌ها بتوانید بهترین سرمایه‌گذاری را انجام دهید.

جمع‌بندی

هرچند سرمایه‌گذاری برتر مفاهیم ساده‌ای دارد، اما برای رسیدن به آن باید قوانین دشواری را رعایت کنید. یک سرمایه‌گذار ممکن است بعد از انجام چند معامله به سود محدودی دست پیدا کند، اما موفقیت در دراز مدت یک موضوع اتفاقی نیست و نیاز به رعایت اصول خاص مربوط به آن می‌باشد. برخی از مواردی که برای سرمایه‌گذاری برتر در این مطلب بیان کردیم شامل مواردی مانند:

  • آموزش
  • نظم معاملاتی
  • تعیین قوانین شخصی
  • به روز بودن اطلاعات
  • تدوین استراتژی
  • و ...

می‌باشند. در این مقاله ما تلاش کردیم که در مورد سرمایه گذاری برتر صحبت کنیم و گام‌هایی را برای این نوع سرمایه‌گذاری نیز بیان کردیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد. اگر در این مورد نظر و پیشنهادی دارید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.