در سبدگردان داناک، کارشناسان خبره ما با برگزاری جلسات و آشنا شدن با اهداف و روحیات شما سرمایه ­گذاران، سرمایه شما را متناسب با ویژگی­ ها و سطح ریسک پذیری شما در قالب سبد اختصاصی مدیریت می­ کنند. ما در داناک با تمام امکانات و تیم تحلیلگر حرفه ­ای که در اختیار داریم سرمایه­  مشتریان حقیقی و حقوقی را با توجه به شرایط حاکم بر بازار و شرایط سیاسی و اقتصادی موجود، به نحوی مدیریت می­ کنیم که حداکثر بازدهی را برای مشتریان به همراه داشته باشد. روش منحصر به فرد ما در مدیریت سرمایه­ شما، دارایی ما است.

چرا سرمایه­‌گذاری در سبدگردانی­ 

پیشنهاد ما برای سرمایه­ گذارانی که زمان و یا دانش کافی برای مدیریت سرمایه‌ خود ندارند و از سویی تمایل دارند که علاوه بر حفظ قدرت خرید خود در مقابل تورم، سودی متناسب با بازده بازار سرمایه کسب نمایند، استفاده از خدمات تخصصی مدیران حرفه ای در شرکتهای سبدگردانی است. شرکتهای سبدگردان با تشکیل سبدهای اختصاصی و یا تخصیص منابع سرمایه گذاران در انواع صندوق­ های سرمایه ­گذاری:

  1. با تشکیل سبدی از دارایی های مالی ریسک سرمایه گذاری را کنترل می کنند.
  2. متناسب با ریسک سبد سرمایه گذاری، بازدهی مناسبی برای سرمایه گذاران کسب می کنند.
  3. هزینه ای که مشتریان بابت خدمات مدیریت سرمایه پرداخت می کنند، منوط به عملکرد مناسب سبدگردان خواهد بود.

فرآیند های سرمایه ­گذاری در داناک:

  1. مشاوره و تنظیم جلسه،
  2. تنظیم فرم ارزیابی ریسک مشتری،
  3. عقد قرارداد و توافقات بین طرفین،
  4. اخذ کد معاملاتی،
  5. سبدگردانی و ارائه گزارش های عملکرد.

روش های تحلیل اوراق بهادار و منابع تحلیل:

ما در شرکت سبدگردان داناک فرآیند کاملی از ارزیابی و تحلیل اقتصادی و ارزشگذاری شرکتها را اجرایی کرده ایم. ما با بررسی جامع شرایط اقتصاد کلان جهان و کشور، به تحلیل متغیرهای اساسی اقتصادی و شاخصهای اصلی بازارهای کالایی و مالی می پردازیم. در گام بعدی متناسب با نتایج حاصل شده از مرحله قبل، به تحلیل، ارزیابی و رتبه بندی صنایع و زیربخشهای آن می پردازیم. در گام نهایی به تحلیل و ارزشگذاری شرکت‌ها پرداخته و متناسب با سیاستهای سرمایه گذاری کلی شرکت و همچنین با توجه به ویژگیهای هر سرمایه گذار و یا صندوق سرمایه گذاری تحت مدیریت، دارایی های مالی مختلف و سهام شرکتها را به سبدها و صندوق ها تخصیص می دهیم. ما در تحلیل و ارزشگذاری سهام شرکتها از مدل‌های تحلیل و ارزشگذاری علمی، شاخصهای ارزیابی عملکردی شرکتها همچون مدل پورتر و SWOT و نرم افزارهای مناسب استفاده می کنیم.
روشهای مورد استفاده برای ارزشگذاری مدل‌های علمی همچون مدل‌های مبتنی بر تنزیل جریانات نقدی آزاد (FCFE و FCFF)، مدل تنزیل سود نقدی (DDM)، روش‌های ارزش‌گذاری نسبی همچون P/E، P/S، EV/EBITDA و سایر روشهای علمی مالی و آماری است.

منابع اطلاعات تحلیلی شرکت علاوه بر مراکز داده و مراجع اطلاعاتی و تحلیلی بین المللی، عمدتاً سایت کدال به عنوان سایت مرجع انتشار گزارشات مالی شرکت‌های پذیرفته در بازار سرمایه و پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان بورس، بانک مرکزی، وزارتخانه‌ها و مرکز آمار می‌باشد.

اوراق بهادار قابل سرمایه‌گذاری:

ابلاغیه شماره 12020091 مورخ 1396/08/03 : به استناد بند 4 چهارصد و هفتمین مصوبه هیأت مدیره سازمان مورخ 1396/06/08 ابلاغیه شماره 12020038 مورخ 1393/03/04 در خصوص اوراق بهادار قابل سرمایه گذاری توسط سبدگردان‌ها برای مشتریان تعریف حوزه سرمایه‌گذاری دارایی های تحت مدیریت توسط نهادهای مالی دارای مجوز سبدگردانی به شرح زیر اصلاح شد:

“نهادهای مالی دارای مجوز سبدگردانی، مجازند منابع سبدهای تحت مدیریت سبدهای اختصاصی خود را در موارد زیر سرمایه گذاری نمایند:

1- اوراق بهادار قابل معامله در هر یک از بورس ها؛
2- هرگونه اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان به جز سهام شرکتهای سهامی خاص؛
3- سپرده های بانکی تا سقف 50 درصد ارزش روز دارایی های تحت مدیریت در هر قرارداد سبدگردانی؛
4- سرمایه گذاری در واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری دارای مجوز از سازمان با شرایط زیر:

1-4 حداکثر سرمایه گذاری در واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری تا 10 درصد مجموع ارزش روز دارایی های موجود در هر قرارداد سبدگردانی مجاز است.

2-4 حداکثر تا 50 درصد از ارزش دارایی های اختصاصی داده شده به بند فوق می تواند به سرمایه گذاری در واحدهای سرمایه گذاری صندوق های تحت مدیریت همان سبدگردان اختصاص یابد.”

مفهوم ریسک و رابطه آن با بازده:

ریسک در سرمایه­ گذاری به معنای احتمال عدم تحقق پیش بینی درباره آینده دارایی ­های مورد نظر ماست. برای درک بهتر مفهوم ریسک و رابطه آن با بازده یک مثال می زنیم: فرض کنید قرار است با هدف سرمایه­ گذاری و رشد سرمایه ­تان در بانک سپرده ­گذاری کنید.به دلیل امنیت بالا و ریسک پایین سرمایه ­گذاری در بانک، شما یک بازدهی کم به دلیل پایین بودن سود بانکی نصیبتان می­ شود اما اگر با خرید دلار قصد سرمایه گذاری را دارید به دلیل نوسانات زیاد و شرایط ناپایدار قطعا انتظار بازدهی بیشتری دارید پس با این مثال کاملا مشخص می شود که بازدهی و ریسک رابطه مستقیمی با هم دارند حال این سوال مطرح می شود چه میزان ریسک برای دریافت یک بازدهی قابل قبول توجیه پذیر است؟

ما در داناک با در اختیار داشتن ابزارهای لازم و تیم تحلیلگر حرفه ­ای از طریق کنترل ریسک، بازدهی مناسبی را رقم می­ زنیم.

نحوه محاسبه کارمزد سبدگردان :

کارمزد سبدگردانی براساس مقررات و مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار و قرارداد منعقد شده با مشتریان محاسبه می‌شود.

فرمول پیشنهادی کارمزد توافقی است و معمولا از دو بخش کارمزد مدیریت و عملکرد تشکیل می‌شود که کارمزد مدیریت مبتنی بر اخذ کارمزد ثابت مختصر و براساس دارایی تحت مدیریت تعیین می‌شود؛ اما کارمزد عملکرد کاملا متغیر بوده و متناسب با افزایش بازده سبد سهام مدیریت شده و با توافق طرفین قرارداد تعیین می‌شود.

کارمزد ثابت مدیریت + کارمزد عملکرد= کارمزد سبدگردانی

به‌عنوان‌مثال برخی سبدگردان‌ها جهت پوشش هزینه‌های جاری سبد یک درصد دارایی تحت مدیریت را به‌عنوان کارمزد ثابت مدیریت سبد اخذ می‌کنند.

کارمزد سبدگردانی کاملا متغیر بوده و متناسب با افزایش منافع مشتری و با توافق طرفین قرارداد تعیین می‌شود.
کارمزد عملکرد اخذ شده فرمول‌های مختلفی دارد؛ ولی در تمامی این فرمول‌ها هدف این است که منافع سبدگردان و سرمایه‌گذار در یک راستا قرار گیرد.

به‌عنوان‌مثال سبدگردان‌ و سرمایه‌گذار با هم توافق می‌کنند که تا بازده ۲۰ درصد، سبدگردان فقط کارمزد مدیریت دریافت کند و هر چه بازده کسب شده از نرخ ۲۰ درصد بیشتر باشد، از مازاد سود کسب‌شده درصدی نیز به سبدگردان اختصاص یابد. مثلاً سرمایه‌گذاری که یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است، در مرحله اول با سبدگردان توافق می‌کند که تا سود سالانه ۲۰ درصد فقط کارمزد مدیریت پرداخت کند و اگر احیاناً سود مذکور به ۳۰ درصد رسید، یک‌پنجم از سود مازاد کسب‌شده هم به سبدگردان اختصاص یابد؛ بنابراین درصورتی‌که بازده سرمایه‌گذار ۳۰ درصد باشد، دو درصد از این بازده بابت کارمزد عملکرد به سبدگردان اختصاص می‌یابد و نهایتاً بازده سرمایه‌گذار به ۲۸ درصد می‌رسد.

روش فوق باعث می‌شود تا منافع سبدگردان در جهت افزایش بازده بیشتر برای سرمایه‌گذار بوده و یک بازی برد برد شکل گیرد. به‌این‌ترتیب هر چه سبدگردان عملکرد بهتری در مدیریت دارایی داشته باشد، سرمایه‌گذار منافع بیشتری کسب کرده و سبدگردان نیز از محل افزایش بازده سود بیشتری بدست خواهد آورد.

کنترل تضاد منافع سبدگردان و مشتریان:

شرکت سبدگردان داناک در راستای از بین بردن تضاد منافع میان مشتریان و مجموعه شرکت قراردادهای سبدگردانی را در راستای سود مشترک تنظیم نموده و همچنین مطابق ماده 14 دستورالعمل سبدگردانی تعهد می نماید در کلیه شرایط منافع مشتریان را بر سایر دینفعان مقدم بداند. همچنین شرکت سبدگردان داناک تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار می باشد و بر این اساس طبق ماده 27 دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت های سبدگردان چنانچه در خرید و فروش سهامی با مشتریان مجموعه ذینفع باشد، آن را افشا خواهد نمود.

ماده 27 دستورالعمل تأسیس و فعالیت سبدگردان:

درصورتی که سبدگردان، ورقه بهاداری خاص را به نام مشتری خود خرید، فروش یا نگهداری می کند در حالی که؛ (الف) شرکت سبدگردان یا اشخاص وابسته به آن یا (ب) کارکنان سبدگردان یا اشخاص وابسته به آن ها، در آن ورقه بهادار مطابق تبصره 1 این ماده ذینفع محسوب می شوند، و سبدگردان از این موضوع مطلع بوده یا از طریق دریافت گزارش های موضوع تبصره 2 این ماده از این موضوع مطلع شده باشد، آنگاه سبدگردان موظف است بلافاصله کارکنانی که وظیفه سبدگردانی برای مشتریان را به عهده دارند، از این امر مطلع نموده، طی گزارش هایی که حداقل هر ماه تهیه می شود حسابرس و امین خود را، از این موضوع مطلع کند و در گزارش های دوره ای که به مشتری می دهد، این موضوع را افشا نماید. اطلاعات ارائه شده به کارکنان مذکور، حسابرس، امین و مشتری در اجرای این ماده شامل موارد زیر است:

    1. مشخصات ورقه بهادار،
    2. شرح منافع ذینفع در آن ورقه بهادار،
    3. تاریخ ذینفع شدن و تاریخ خاتمه ذینفعی (درصورتی که قبل از تاریخ گزارش، ذینفع شدن افراد موضوع این ماده خاتمه یافته باشد)،
    4. اطلاعات خرید و فروش اوراق بهادار یاد شده به نام مشتری از زمان ذینفع شدن یا تاریخ گزارش قبلی هر کدام دیرتر است تا خاتمه ذینفعی یا تاریخ گزارش هر کدام زودتر باشد (شامل: تعداد اوراق بهادار معامله شده، تاریخ معامله، قیمت معامله، مبلغ معامله و در صورت دسترسی، مشخصات طرف معامله به تفکیک هر ورقه بهادار) و
    5. اطلاعات مربوط به نگهداری اوراق بهادار یاد شده در سبد اختصاصی از تاریخ ذینفع شدن یا تاریخ گزارش قبلی هر کدام دیرتر باشد تا خاتمه ذینفعی یا تاریخ گزارش هر کدام زودتر باشد (شامل تعداد اوراق بهادار نگهداری شده، قیمت تمام شده هر ورقه و قیمت تمام شده کل).

تبصره 1 :

درصورتی که یک شخص از تغییر قیمت یک ورقه بهادار، به طور مستقیم یا غیر مستقیم سود یا زیان نماید یا آن ورقه بهادار برای وی حقوق یا منافعی ایجاد کند یا از معاملات آن ورقه بهادار منتفع شود یا خود ناشر ورقه بهادار محسوب شود، آن گاه شخص یاد شده نسبت به آن ورقه بهادار، ذینفع محسوب می شود. بنابراین شخص از جمله در شرایط زیر، ذینفع ورقه بهادار محسوب می گردد:

  1. در صورتی که مالک ورقه بهادار باشد؛
  2. درصورتی که اختیار خرید یا فروش ورقه بهادار را به دیگری اعطاء یا از دیگری دریافت نموده باشد،
  3. در صورتی که ورقه بهادار را قرض گرفته یا قرض داده باشد؛
  4. در صورتی که پذیره نویسی یا فروش ورقه بهادار را تعهد کرده باشد یا بازاریابی برای پذیره نویسی یا فروش ورقه بهادار را پذیرفته باشد یا مشاور ناشر در زمینه عرضه ورقه بهادار باشد یا در این موارد با دیگران مشارکت داشته باشد؛
  5. در صورتی که ناشر ورقه بهادار باشد.

تبصره 2 :

کارکنان سبدگردان موظف اند بلافاصله پس از ذینفع شدن خود یا اطلاع از ذینفع شدن هر یک از اشخاص وابسته خود نسبت به هر ورقه بهادار، موضوع را با جزئیات کامل به سبدگردان گزارش کنند. در صورت درخواست اشخاص موضوع بندهای 2 الی 7 ماده 26، سبدگردان موظف به ارائه جزئیات این اطلاعات به اشخاص یاد شده خواهد بود. این اطلاعات در حدود قید شده در این ماده، در اختیار مشتریان قرار می گیرد و جزئیات اطلاعات به صورت محرمانه نزد سبدگردان نگهداری شده و در اختیار مشتریان یا سایر کارکنان (به استثنای کارکنانی که وظیفه تهیه گزارش موضوع این ماده را برای حسابرس، امین و مشتری به عهده دارند) قرار نمی گیرد.

چگونگي محاسبه ي بازدهي سبد اختصاصي و بازدهي سبدگردان :

پيوست هشت دستورالعمل تأسیس و فعالیت سبدگردان

    1. مقدمه :  به منظور ارائه ­ي روشي كه بتوان از طریق آن بازدهي سبدهاي اختصاصي و همچنين عملكرد سبدگردان را ارزیابي نمود، از دو فرمول شناخته شده جهاني تحت عناوین الف) نرخ بازدهي پول وزني(MWRR) و ب) نرخ بازدهي زمان وزني(TWRR)  استفاده مي شود.

نرخ بازدهي پول وزني (MWRR) براي هر سبد اختصاصي محاسبه مي شود و به گونه اي طراحي شده تا بيانگر بازدهي هر سبد اختصاصي تحت مدیریت سبدگردان باشد. نرخ بازدهي زمان وزني (TWRR) بيانگر بازدهي كل تمامي دارایي هاي تحت مدیریت سبدگردان است و نشان مي دهد كه سبدگردان به طور متوسط تا چه حد در مدیریت سبدهاي اختصاصي تحت مدیریت خود، موفق به كسب بازدهي براي سرمایه گذاران شده است. به عبارت دیگر سرمایه گذاران با توجه به بازدهي سبدگردان، مي توانند عملكرد سبدگردان را ارزیابي نموده و در مورد سپردن مدیریت دارایي خود به سبدگردان تصميم گيري كنند. سبدگردان، بازدهي سبد اختصاصي را به صاحب سبد سرمایه گذاری مربوطه گزارش مي كند، در حاليكه موظف است بازدهي سبدگردان را جهت اطلاع عموم در تارنماي خود منتشر كند.

    1. روش محاسبه بازدهي سبد اختصاصي : براي محاسبه بازدهي هر سبد اختصاصي از رابطۀ زیر استفاده مي شود که در آن :

سبدگردان: بازدهی سبد اختصاصی i ام در دوره­t  ،

سبدگردانی: ارزش سبد اختصاصی i ام در پایان دوره t ،

سبدگردانی: ارزش سبد اختصاصی i ام در ابتدای دوره t ،

سبدگردانی: جریان نقدی j ام سبد اختصاصی i ام در دوره t (افزایش سرمایه سرمایه­گذار طی دوره به عنوان جریان نقدی ورودی و برداشت وی از سبد اختصاصی به عنوان جریان نقدی خروجی تلقی می شود. جریان نقدی ورودی با علامت مثبت و جریان خروجی با علامت منفی خواهدبود)،

سبدگردانی: زمان باقیمانده (به روز) از تاریخ وقوع جریان j ام سبد اختصاصی i ام تا پایان دوره t ،

سبدگردانی: طول کل دوره زمانی موردنظر t (به روز).

    1. روش محاسبه بازدهی سبدگردان : ابتدا کل دوره موردنظر بر اساس تاریخ وقوع جریان­های نقدی (افزایش سرمایه یا برداشت سرمایه­ گذار) و تاریخ انعقاد قرارداد جدید سبدگردانی یا تاریخ خاتمه یک قرارداد سبدگردانی به زیر دوره ­های متعدد تقسیم می ­شود. بنابراین اگر جریان ورودی و خروجی درn تاریخ مختلف در طول دوره موردنظر، به وقوع بپیوندند، در نتیجه کل دوره به n+1 زیر دوره تقسیم می­ شود که در آن زیر دوره اول از ابتدای دوره موردنظر شروع شده و تا تاریخ وقوع اولین جریان نقدی ادامه می­ یابد و زیردوره دوم از تاریخ وقوع جریان نقدی اول شروع شده و تا تاریخ جریان نقدی دوم ادامه می­ یابد و به همین ترتیب جریان نقدی دوره آخر از تاریخ وقوع آخرین جریان نقدی شروع شده و تا پایان دوره موردنظر ادامه می­ یابد. برای مثال به نمودار زیر توجه شود :

پس از تقسیم کل دوره به زیر دوره های موردنظر، بازدهی هر زیر دوره n ام به شرح زیر محاسبه می­شود :

که در آن :

سبدگردانی: ارزش کل دارایی­ های تحت مدیریت سبدگردان iام (ارزش کل سبدهای اختصاصی سبدگردان) در انتهای زیر دوره nام (بدون درنظر گرفتن جریانات نقدی ورودی یا خروجی در انتهای دوره)

سبدگردانی: ارزش کل دارایی­های تحت مدیریت سبدگردان iام (ارزش کل سبدهای اختصاصی سبدگردان) در ابتدای زیر دوره nام (با درنظر گرفتن جریانات نقدی ورودی یا خروجی در انتهای زیر دوره)

پس از محاسبه بازدهی هر زیر دوره، بازدهی سبدگردان برای کل دوره موردنظر از رابطه زیر محاسبه می­شود:

سبدگردانی

که در آن :

سبدگردان: بازدهی سبدگردان iام در دوره t ،

سبدگردانی: بازدهی زیر دوره n ام دارایی های تحت مدیریت سبدگردان i ام ،

    1. سالانه کردن نرخ­های بازدهی :

برای سالانه کردن هر یک از بازدهی های محاسبه شده از فرمول زیر استفاده می­شود:

سبدگردانی

که در آن :

سبدگردانی: بازدهی محاسبه شده (TWRR یا MWRR) که قصد سالانه کردن آن وجود دارد در دوره t ،

سبدگردانی: بازدهی سالانه شده،

T : طول دوره t به روز.

    1. چگونگی محاسبه ارزش دارایی های سبد اختصاصی :

در محاسبه نرخ بازدهی سبد اختصاصی و نرخ بازدهی سبدگردان به شرح این پیوست، لازم است ارزش سبد یا سبدهای اختصاصی در ابتدا و انتهای هر دوره موردنظر محاسبه گردد. ارزش سبد یا سبدهای اختصاصی باید مطابق دستورالعمل نحوه تعیین قیمت خرید و فروش اوراق بهادار در صندوق های سرمایه­ گذاری، محاسبه گردد و در اجرای این دستورالعمل نکات زیر درنظر گرفته شوند :

5-1- ارزش اوراق بهادار سبد اختصاصی بر اساس قیمت فروش اوراق بهادار موضوع دستورالعمل “نحوه تعیین قیمت خرید و فروش اوراق بهادار صندوق های سرمایه گذاری” محاسبه شود.

5-2- سبدگردان نباید قیمت اوراق بهادار سبد اختصاصی را بر اساس آنچه در دستورالعمل یاد شده پیش بینی شده است، تعدیل نماید.

5-3- در صورتی که بخشی از آورده مشتری را ورقه بهاداری تشکیل دهد که در زمان عقد قرارداد، نماد معاملاتی آن بسته باشد، ارزش آن ورقه بهادار در محاسبات این پیوست صفر در نظر گرفته می­ شود. هر زمان نماد معاملاتی ورقه بهادار یاد شده بازگشایی شود، ارزش آن بر اساس قیمت پایانی روز بازگشایی نماد محاسبه شده و به عنوان آورده جدید سرمایه ­گذار در همان روز بازگشایی درنظر گرفته می­ شود.